Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Problematika uprchlictví, děti cizinců v českých školách. - Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy. - Specifika romské rodiny v minulosti, v současnosti, romský žák. - Osoby ohrožené prostředím historický a sociokulturní kontext. - Psychická deprivace příčiny, projevy, následky. Základní psychické potřeby, psychická deprivace a resilience. - Syndrom CAN týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. - Emoční poruchy např. separační úzkost, školní fobie, specifika dítěte s emoční poruchou v podmínkách školy a školského zařízení. - Disharmonický vývoj osobnosti a psychotický vývoj v dětském věku specifika práce v podmínkách školy a školského zařízení. - Nealkoholové drogy, rozdělení, závislost a rozvoj závislosti, systém péče o uživatele. Specifika u dětí do 15 let. - Alkohol a tabák, závislost a rozvoj závislosti, systém péče o uživatele, výzkumy a trendy, právní úprava ve vztahu k dětem a mládeži. Specifika u dětí do 15 let.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Etopedie 3 je uvedení do oboru v jeho širším pojetí, tedy problematika migrantů, menšin, závislostního chování, ale i emočních poruch a syndromu CAN.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šišková, T. aj. (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha.
-
Vojtová, V. (2005). Přístupy k poruchám emocí a chování v součastnosti. Brno: Masarykova univerzita.
|