Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Vývoj a profilace oboru, současné koncepce, výzkumy a trendy v ČR a zahraničí, osobnosti, historický vývoj v přístupech k osobám s psychosociálním ohrožením a narušením. - Nároky na odbornost a osobnost, profesionální etika, etické kodexy, standardy. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Morálka a morální vývoj, Piagetova stadia a Kohlbergovy stupně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
STANKOWSKI, A. (2004). Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
-
Vojtová, V. (2005). Přístupy k poruchám emocí a chování v součastnosti. Brno: Masarykova univerzita.
|