Předmět: Sociální komunikace 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Sociální komunikace 2
Kód předmětu USS/USK2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Musil Roman, PhDr. Mgr.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organizace výuky Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu. SYLABUS - Rétorika: samostatný řečnický projev - Rétorika: vedení dialogu v různých dialogických formách - další poznatky z nonverbální komunikace: mimika, gestika, proxemika, posturologie, haptika v pedagogické praxi - techniky jednání - asertivita - způsoby řešení konfliktního jednání

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět Sociální komunikace II. navazuje na výuku Sociální komunikace. Prohlubuje učivo v oblasti rétoriky a nonverbální komunikace. Doplňuje učivo o poznatky metod jednání a řešení konfliktních situací. Je veden praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu. Student si sám na sobě vyzkouší, jak vystoupit před publikem, jak jednat s lidmi, jakých chyb v jednání se dopouští, když nezná rétoriku a nonverbální komunikaci. Také si pojmenuje a vyzkouší postupy, které vedou k motivaci žáka (klienta) a k efektivnímu vyučování. Výuka předmětu Sociální komunikace II. vede budoucího učitele, lektora, vychovatele prostřednictvím řešení praktických situací a konfliktů v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí studenty připravit se na veřejné vystoupení na konferenci, vedení dialogu, řešení konfliktních situací nejen s žáky. Ukáže možnost, jak komunikovat s problémovými jedinci.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta

POŽADAVKY KE KONTROLE STUDIA Požadavky k zápočtu: - docházka na přednášky 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není) - prostudovat tematické okruhy (na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta: Asertivita, Jak se bránit slovním útokům, doplňková skripta rétoriky)
Doporučená literatura
  • ALTRICHTEROVÁ, B., NASTUNEAKOVÁ, M. (1997). Rétorika pro každého. Praha: ČVUT.
  • BECKHANOVÁ, B. (2002). Jak se bránit hloupým řečem. MOTTO, Praha.
  • BRAUN, R. (2009). Umění rétoriky.. Praha: Portál.
  • BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2007). Řeč těla - Přesvědčte svou mimikou, gesty a držením těla. Praha: Grada Publishing.
  • BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2013). Řeč těla. Praha: Grada.
  • Carnegie, D. (1948). Jak úspěšně mluviti a působiti na lidi. Praha.
  • Carnegie, D. (2004). Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Beta.
  • EHRENBORG, J., MATTOCK, J. (1995). Přesvědčivé vystupování. Praha: Management Press.
  • HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERKOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: Univerzita Karlova.
  • HEATH, CH. a D. ( 200). Jak zaujmout hned napoprvé. IKAR, Praha.
  • HERZER, K. (2006). Rétorika v zaměstnání.. Praha: Grada.
  • KLEIN, Z. (1998). Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio.
  • Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum.
  • Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda.
  • LEVI, V. (1985). Umění jednat s lidmi. Mladá Fronta, Praha.
  • Lewis, D., & Rezek, J. (1993). Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing.
  • MAŘÍKOVÁ, M. (2002). Rétorika - Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing.
  • MULLER, M-F. (2009). Jak překonat strach z veřejného vystupování. Pierot, Praha.
  • Špačková, A. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada.
  • THIEL, E. (1993). Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma Service.
  • VÁVRA, V. (1990). Mluvíme beze slov. Praha: Panorama.
  • Wage, J.L. (2002). Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. MANAGEMET PRESS, Praha.
  • WIEKE, T. (2005). Rétorika v praxi. Praha: Rebo.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - dramaterapie (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní