Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Musil Roman, PhDr. Mgr.
-
Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Organizace výuky Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu. SYLABUS - Rétorika: samostatný řečnický projev - Rétorika: vedení dialogu v různých dialogických formách - další poznatky z nonverbální komunikace: mimika, gestika, proxemika, posturologie, haptika v pedagogické praxi - techniky jednání - asertivita - způsoby řešení konfliktního jednání
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět Sociální komunikace II. navazuje na výuku Sociální komunikace. Prohlubuje učivo v oblasti rétoriky a nonverbální komunikace. Doplňuje učivo o poznatky metod jednání a řešení konfliktních situací. Je veden praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu. Student si sám na sobě vyzkouší, jak vystoupit před publikem, jak jednat s lidmi, jakých chyb v jednání se dopouští, když nezná rétoriku a nonverbální komunikaci. Také si pojmenuje a vyzkouší postupy, které vedou k motivaci žáka (klienta) a k efektivnímu vyučování. Výuka předmětu Sociální komunikace II. vede budoucího učitele, lektora, vychovatele prostřednictvím řešení praktických situací a konfliktů v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí studenty připravit se na veřejné vystoupení na konferenci, vedení dialogu, řešení konfliktních situací nejen s žáky. Ukáže možnost, jak komunikovat s problémovými jedinci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
POŽADAVKY KE KONTROLE STUDIA Požadavky k zápočtu: - docházka na přednášky 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není) - prostudovat tematické okruhy (na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta: Asertivita, Jak se bránit slovním útokům, doplňková skripta rétoriky)
|
Doporučená literatura
|
-
ALTRICHTEROVÁ, B., NASTUNEAKOVÁ, M. (1997). Rétorika pro každého. Praha: ČVUT.
-
BECKHANOVÁ, B. (2002). Jak se bránit hloupým řečem. MOTTO, Praha.
-
BRAUN, R. (2009). Umění rétoriky.. Praha: Portál.
-
BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2007). Řeč těla - Přesvědčte svou mimikou, gesty a držením těla. Praha: Grada Publishing.
-
BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2013). Řeč těla. Praha: Grada.
-
Carnegie, D. (1948). Jak úspěšně mluviti a působiti na lidi. Praha.
-
Carnegie, D. (2004). Jak získávat přátele a působit na lidi. Praha: Beta.
-
EHRENBORG, J., MATTOCK, J. (1995). Přesvědčivé vystupování. Praha: Management Press.
-
HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERKOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: Univerzita Karlova.
-
HEATH, CH. a D. ( 200). Jak zaujmout hned napoprvé. IKAR, Praha.
-
HERZER, K. (2006). Rétorika v zaměstnání.. Praha: Grada.
-
KLEIN, Z. (1998). Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio.
-
Kraus, J. (2011). Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum.
-
Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda.
-
LEVI, V. (1985). Umění jednat s lidmi. Mladá Fronta, Praha.
-
Lewis, D., & Rezek, J. (1993). Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing.
-
MAŘÍKOVÁ, M. (2002). Rétorika - Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing.
-
MULLER, M-F. (2009). Jak překonat strach z veřejného vystupování. Pierot, Praha.
-
Špačková, A. (2009). Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada.
-
THIEL, E. (1993). Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma Service.
-
VÁVRA, V. (1990). Mluvíme beze slov. Praha: Panorama.
-
Wage, J.L. (2002). Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. MANAGEMET PRESS, Praha.
-
WIEKE, T. (2005). Rétorika v praxi. Praha: Rebo.
|