Předmět: Kombinované vady 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Kombinované vady 1
Kód předmětu USS/UKV1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Bártová Miloslava, Mgr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Postižení sluchu a zraku v kombinaci s dalšími postiženími. Charakteristika kombinovaného postižení. Etiologie. Syndromy. přednáška: teorie kombinovaného postižení, syndrom Vzdělavatelnost a vychovatelnost v odborném pojetí a literatuře v minulosti a dnes. přednáška: Diagnostické přístupy Legislativní prostředí pro výchovnou práci s dětmi a klienty s kombinovaným postižením. přednáška: Pomáhající profese a jejich úloha. Teoretická východiska k výchově a vzdělávání osob s KV. přednáška: Sppg a sociální práce ve specifických podmínkách kombinovaného postižení. Spolupráce SPPG, medicíny a sociální péče. přednáška: Narušený komunikační systém a některé příčiny a možnosti kompenzace. Základy výchovy osob s kombinovaným postižením. přednáška: Vnitřní podmínky pro výchovu. Vnější podmínky a jejich možné úpravy. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením u nás. přednáška: Možné stimulační techniky při kombinovaném postižení. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. přednáška: Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. Teorie orientace v prostoru a samostatný pohyb. přednáška: Prostorová orientace a její rozvoj. Legislativa zaměřená na péči o osoby s kombinovaným postižením. přednáška: Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. přednáška: Sebepojetí a budování sociálních vztahů. Pedagogické zásady. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. přednáška: Speciální výchovné techniky. Tvorba individuálního plánu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Obecná speciální pedagogika, speciálněpedagogické aspekty jednotlivých druhů zdravotního postižení.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
  • VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr