Cílem je předmětu je osvojení si okruhu získaných neurogenních fatických poruch řeči a jazyka a také vhled od problematiky orofaciálních myofunkčních poruch a poruch polykání se specifikací mladšího školního věku a prohloubení specifických témat k symptomatickým a kombinovaným poruchám řeči. 1. Syndromické vady ve speciálněpedagogické praxi a jejich důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 2. Symptomatické a kombinované poruchy řeči - Symptomatické poruchy řeči u psychických a neurotických poruch, včetně PAS. Možnosti diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 3. Afázie. Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Jiné získané fatické poruchy (demence, subkortikální fatické poruchy apod.). Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 4. Dysartrie. Terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO. Jiné neurogenní poruchy artikulace. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 5. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku. 6. Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika v mladším školním věku. Základy orofaciální a myofunkční terapie - základní diagnostické intervenční techniky. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Specifika v mladším školním věku. 8. Diagnostický a didaktický materiál o poruch OFS a poruch polykání, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku. 9. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence - komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. Specifika v mladším školním věku. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce - srovnání se zahraničním pojetím. Specifika v mladším školním věku. 11. Logopedické pomůcky, přístrojová a počítačová technika. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku.
|