Předmět: Logopedie 4 s intervencí

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 4 s intervencí
Kód předmětu USS/TLG4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem je předmětu je osvojení si okruhu získaných neurogenních fatických poruch řeči a jazyka a také vhled od problematiky orofaciálních myofunkčních poruch a poruch polykání se specifikací mladšího školního věku a prohloubení specifických témat k symptomatickým a kombinovaným poruchám řeči. 1. Syndromické vady ve speciálněpedagogické praxi a jejich důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 2. Symptomatické a kombinované poruchy řeči - Symptomatické poruchy řeči u psychických a neurotických poruch, včetně PAS. Možnosti diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 3. Afázie. Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Jiné získané fatické poruchy (demence, subkortikální fatické poruchy apod.). Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 4. Dysartrie. Terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO. Jiné neurogenní poruchy artikulace. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. 5. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku. 6. Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika v mladším školním věku. Základy orofaciální a myofunkční terapie - základní diagnostické intervenční techniky. Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Specifika v mladším školním věku. 8. Diagnostický a didaktický materiál o poruch OFS a poruch polykání, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku. 9. Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence - komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. Specifika v mladším školním věku. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce - srovnání se zahraničním pojetím. Specifika v mladším školním věku. 11. Logopedické pomůcky, přístrojová a počítačová technika. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. Specifika v mladším školním věku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní