Předmět: Surdopedie 1 a Základy audiologie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Surdopedie 1 a Základy audiologie
Kód předmětu USS/SSU1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hložek Zdeněk, MUDr.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Korpová Alena, MUDr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vymezení a základy surdopedie.Náplní výukového předmětu je uvedení do problematiky sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetřování sluchu. Téma Terminologie a klasifikace v oblasti sluchového postižení (komparace v rámci jednotlivých pojetí- medicínské, speciálně-pedagogické,) Historie vzdělávání osob se sluchovým postižením - od období preceptorátu souvislost s aktuálním stavem Fyziologie sluchového analyzátoru a sluchového vnímání a jejich aplikace v surdopedii Etiologie patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání Genetika a sluchové postižení; vrozené syndromy; ototoxicita Vliv sluchového postižení v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti. Edukace a reedukace sluchu Zrakové vnímání u sluchově postižených. Poruchy učení a sluchové postižení Diagnostika v oblasti sluchového postižení; Poradenství pro osoby se sluchovým postižením; raná péče

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vymezení a základy surdopedie.Náplní výukového předmětu je uvedení do problematiky sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetřování sluchu.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
  • EVANS, L. (2001). Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové:Pedagogické centrum.
  • Hložek, Z. (1995). Základy audiologie.. Olomouc: UP.
  • Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Janotová, N. (1991). Rozvíjení zrakového vnímání u sluchově postižených dětí předškolního věku: kapitoly ze surdopedie. Praha: Knižní podnikatelský klub.
  • Kiml, J. (1978). Základy foniatrie. Praha: Avicenum.
  • Klims, S. a kol. (1992). Neslyšící děti jsou děti. Praha: FRPSP.
  • Krahulcová, B. (2014). Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra.
  • Langer, J., & Souralová, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Lejska, M. (1994). Základy praktické audiologie a audiometrie. Brno: IDVPZ.
  • SOURALOVÁ, E. (2005). Surdopedie I.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr