Předmět: Specifické poruchy učení

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Specifické poruchy učení
Kód předmětu USS/SSPU
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Historie specifických poruch učení Terminologické vymezení Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dyspraxie Dyspinxie Dysmuzie Specifické poruchy učení a výuka cizích jazyků ADHD

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky specifických poruch učení - seznámení se základní terminologií, symptomatologií, diagnostikou jednotlivých specifických poruch učení. Pozornost je věnována možnostem práce s těmito žáky a praktickým dopadům jednotlivých specifických poruch učení. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • & Kucharská, A. (2000). Specifické poruchy učení a chování: sborník 2000. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
  • Novák, J. (2004). Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  • Pokorná, V., & Boháčová, Š. (1994). Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej: jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii. Praha: BLUG.
  • Pokorná, V. (1992). Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: Karolinum.
  • VITÁSKOVÁ, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • ZELINKOVÁ, O. (2003). Poruchy učení. Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál.
  • ZELINKOVÁ, O. (1994). Poruchy učení. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr