Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kamínek Petr, MUDr. Ph.D.
-
Palčák Ján, MUDr.
-
Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení a základy somatopedie. Propedeutická lékařská disciplína pro spec. a léčebnou pedagogiku - Základy anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému. Neurologická syndromologie. Dětská neurologie. Charakteristika základních ortopedických onemocnění, jejich etiologie, projevy, vyšetřovací metody. Léčba, rehabilitace, prognóza a prevence. Demonstrace a použití ortopedických přístrojů a pomůcek. Součástí výuky v tomto semestru je také praktická několikadenní stáž v Jedličkově ústavu a školách, při které proběhne praxe u žáků s tělesným postižením a účast na seminářích o speciálněpedagogickém poradenství a ergoterapii. V rámci přednášek budou dále probrány státnicové okruhy týkající se uvedení do somatopedie jako oboru speciální pedagogiky, rehabilitace osob s omezením hybnosti, terapeutické a edukační přístupy a specifika edukace žáků s omezením hybnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Vymezení a základy somatopedie.Propedeutická lékařská disciplína pro spec. a léčebnou pedagogiku - Základy anatomie, fyziologie a patofyziologie nervového systému. Neurologická syndromologie. Dětská neurologie. Charakteristika základních ortopedických onemocnění, jejich etiologie, projevy, vyšetřovací metody. Léčba, rehabilitace, prognóza a prevence. Demonstrace a použití ortopedických přístrojů a pomůcek. V rámci přednášek budou probrány státnicové okruhy týkající se uvedení do somatopedie jako oboru speciální pedagogiky, rehabilitace osob s omezením hybnosti, terapeutické a edukační přístupy a specifika edukace žáků s omezením hybnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. účast na stáži v JUŠ, ověření znalostí formou testu nebo rozhovorem.
|
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
JONÁŠKOVÁ, V., MÜLLER, O., RENOTIÉROVÁ, M., VALENTA, M. (2006). Speciální pedagogika II.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
Lesný, I., Špitz. (1989). Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy.. SNP: Praha.
-
Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. Brno : Paido.
|