Předmět: Logopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 3
Kód předmětu USS/SLO3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Narušený vývoj řeči a specificky narušený vývoj shrnutí. Koktavost terminologie, etiologie, etiopatogeneze, syndromologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, možnosti prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Breptavost - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Orofaciální myofunkční poruchy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Fyziologie polykání. Poruchy polykání terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, základy logopedické diagnostiky a intervence. Speciální pomůcky. Symptomatické poruchy řeči terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního, somatického postižení, poruch autistického spektra základní symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Palatolálie terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Prevence a prognóza. Profilující osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Narušený vývoj řeči a specificky narušený vývoj shrnutí. Koktavost terminologie, etiologie, etiopatogeneze, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, možnosti prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Breptavost - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Orofaciální myofunkční poruchy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Fyziologie polykání. Poruchy polykání terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, základy logopedické diagnostiky a intervence. Speciální pomůcky. Symptomatické poruchy řeči terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního, somatického postižení, poruch autistického spektra základní symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Palatolálie terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Prevence a prognóza. Profilující osobnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Kittel, A. (1999). Myofunkční terapie. Grada Publishing Avicenum.
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr