Předmět: Logopedie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 2
Kód předmětu USS/SLO2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Poruchy artikulace a fonologické poruchy. Terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození. Narušení zvuku řeči.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Vymezení a základy logopedie V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Kittel, A., & Dosedlová, J. (1999). Myofunkční terapie. Praha: Grada.
  • Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
  • Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Neubauer, K., & Dobias, S. (2014). Neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace a dysfagie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (1994). Čtení o koktavosti. Praha : Portál.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr