Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poruchy artikulace a fonologické poruchy. Terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence. Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození. Narušení zvuku řeči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Vymezení a základy logopedie V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Kittel, A., & Dosedlová, J. (1999). Myofunkční terapie. Praha: Grada.
-
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
-
Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Neubauer, K., & Dobias, S. (2014). Neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace a dysfagie. Hradec Králové: Gaudeamus.
-
Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál.
-
PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (1994). Čtení o koktavosti. Praha : Portál.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|