Předmět: Tyflopedie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Tyflopedie 1
Kód předmětu USS/RTY1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je orientován na získání znalostí v následujících oblastech: charakteristika tyflopedie jako vědního oboru; pecifikace jednotlivých kategorií osob se zrakovým postižením a jejich definiční vymezení; systém komplexních služeb pro osoby se zrakovým postižením; psychické zvláštnosti osob se zrakovým postižením; význam kompenzačních činitelů v životě osob se zrakovým postižením. Předmět byl inovován prostřednictvím multimediální publikace (Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením), vzniklé na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Charakteristika tyflopedie jako vědního oboru. Specifikace jednotlivých kategorií, definiční vymezení. Systém komplexníxh služeb pro osoby se zrakovým postižením. Psychické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Význam kompenzačních činitelů v životě osob se zrakovým postižením. Předmět byl inovován prostřednictvím multimediální publikace (Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením), vzniklé na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce, Písemný test

Prokázání znalostí základů speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením a splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Balunová, K., Heřmánková, D., Ludíková, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2009). Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Hamadová, P., Květoňová, L., Nováková, Z. (2007). Oftalmopedie. Brno : Paido.
  • Jesenský, J. (1982). Výchova zrakově postiženého dítěte. Praha: ÚV SI.
  • KOudelová, I., Květoňová, L. (1996). Malé dítě s těžkým postižením zraku. Brno: Paido.
  • Kraus, H. a kol. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha - Grada.
  • Ludíková, L. (1998). Tyflopedie 1. Olomouc: VUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr