Vyučující
|
-
Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kroupová Kateřina, PhDr. Ph.D.
-
Finková Dita, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je orientován na získání znalostí v následujících oblastech: charakteristika tyflopedie jako vědního oboru; pecifikace jednotlivých kategorií osob se zrakovým postižením a jejich definiční vymezení; systém komplexních služeb pro osoby se zrakovým postižením; psychické zvláštnosti osob se zrakovým postižením; význam kompenzačních činitelů v životě osob se zrakovým postižením. Předmět byl inovován prostřednictvím multimediální publikace (Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením), vzniklé na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Charakteristika tyflopedie jako vědního oboru. Specifikace jednotlivých kategorií, definiční vymezení. Systém komplexníxh služeb pro osoby se zrakovým postižením. Psychické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Význam kompenzačních činitelů v životě osob se zrakovým postižením. Předmět byl inovován prostřednictvím multimediální publikace (Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením), vzniklé na základě řešení projektu Inovace distančních textů pro výuku speciálních pedagogů - tyflopedů, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce, Písemný test
Prokázání znalostí základů speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením a splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Balunová, K., Heřmánková, D., Ludíková, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením.. Olomouc : Univerzita Palackého.
-
Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2011). Dítě se zrakovým postižením v raném a předškolním věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Finková, D., Stoklasová, V., & Stejskalová, K. (2009). Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hamadová, P., Květoňová, L., Nováková, Z. (2007). Oftalmopedie. Brno : Paido.
-
Jesenský, J. (1982). Výchova zrakově postiženého dítěte. Praha: ÚV SI.
-
KOudelová, I., Květoňová, L. (1996). Malé dítě s těžkým postižením zraku. Brno: Paido.
-
Kraus, H. a kol. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha - Grada.
-
Ludíková, L. (1998). Tyflopedie 1. Olomouc: VUP.
|