Předmět: Teorie komunikace

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Teorie komunikace
Kód předmětu USS/RTKO
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do komunikace - Verbální a neverbální komunikace, komunikační proces, orientace v pojmech řeč, jazyk, mluva, dialog. Formy a zásady komunikace. 2. Fylogeneze a ontogeneze řeči. 3. Narušená komunikační schopnost - hodnocení NKS, terminologické vymezení vada, porucha, NKS, orientace v 10 okruzích NKS, jazykové roviny. 4. Genderová specifika komunikace. 5. Kultura a mezilidská komunikace, multikulturalismus, bilingvismus. 6. Poruchy v interpersonální komunikaci. 7. Alternativní formy komunikace. 8. Komunikace jako součást poradenského procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
1. Úvod do komunikace - Verbální a neverbální komunikace, komunikační proces, orientace v pojmech řeč, jazyk, mluva, dialog. Formy a zásady komunikace. 2. Fylogeneze a ontogeneze řeči. 3. Narušená komunikační schopnost - hodnocení NKS, terminologické vymezení vada, porucha, NKS, orientace v 10 okruzích NKS, jazykové roviny. 4. Genderová specifika komunikace. 5. Kultura a mezilidská komunikace, multikulturalismus, bilingvismus. 6. Poruchy v interpersonální komunikaci. 7. Alternativní formy komunikace. 8. Komunikace jako součást poradenského procesu.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Hágege, C. (1998). Člověk a řeč. Praha: Karolinum.
  • King, L., & Anýž, D. (1996). Nebojte se mluvit. Praha: Ivo Železný.
  • Kraus, J. (2004). Rétorika a řečová kultura. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Krobotová, M. (2000). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: PdF UP.
  • Křivohlavý, J., & Mareš, J. (1990). Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Mistrík, J. (1999). Vertory komunikácie. Bratislava: UK.
  • Morávek, M. (1969). Lidská řeč. Praha: ORBIS.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
  • VYBÍRAL, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha : Portál.
  • Vygotskij, L. S. (2004). Myšlení a řeč. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr