Předmět: Logopedie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 2
Kód předmětu USS/PLO2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Předmět Logopedie 2 bude navazovat na znalosti z Logopedie 1 a bude zaměřen na témata vztahující se zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků. Témata: grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Analýza psacího pohybu. Základní elementy písma. Hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Směrovost. Fonematická diferenciace. Sluchová analýza a syntéza. Rytmická reprodukce. Narušený vývoj řeči. Terminologie. Klasifikace. Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky. Dyslálie základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Koktavost základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Poruchy hlasu - základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Hlasová hygiena a prevence hlasu. Profilující osobnosti a literatura.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Předmět Logopedie 2 bude navazovat na znalosti z Logopedie 1 a bude zaměřen na témata vztahující se zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků. Témata: grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Analýza psacího pohybu. Základní elementy písma. Hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Směrovost. Fonematická diferenciace. Sluchová analýza a syntéza. Rytmická reprodukce. Narušený vývoj řeči. Terminologie. Klasifikace. Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky. Dyslálie základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Koktavost základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Poruchy hlasu - základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Hlasová hygiena a prevence hlasu. Profilující osobnosti a literatura.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. A KOL. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr