Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět Logopedie 2 bude navazovat na znalosti z Logopedie 1 a bude zaměřen na témata vztahující se zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků. Témata: grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Analýza psacího pohybu. Základní elementy písma. Hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Směrovost. Fonematická diferenciace. Sluchová analýza a syntéza. Rytmická reprodukce. Narušený vývoj řeči. Terminologie. Klasifikace. Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky. Dyslálie základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Koktavost základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Poruchy hlasu - základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Hlasová hygiena a prevence hlasu. Profilující osobnosti a literatura.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Předmět Logopedie 2 bude navazovat na znalosti z Logopedie 1 a bude zaměřen na témata vztahující se zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků. Témata: grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Analýza psacího pohybu. Základní elementy písma. Hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Směrovost. Fonematická diferenciace. Sluchová analýza a syntéza. Rytmická reprodukce. Narušený vývoj řeči. Terminologie. Klasifikace. Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie - základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky. Dyslálie základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Koktavost základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Profilující osobnosti a literatura. Didaktický materiál, pomůcky. Poruchy hlasu - základy terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedické diagnostiky a intervence. Hlasová hygiena a prevence hlasu. Profilující osobnosti a literatura.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. A KOL. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|