Course: Special pedagogical counseling 2

» List of faculties » PDF » USS
Course title Special pedagogical counseling 2
Course code USS/OPO2
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Špinarová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Students will get an expanded view and information about counseling in the Ministry of Education and beyond. Thematic areas: " Counseling and special pedagogy, relationships and limits, competence. "The family and the child with disabilities as a target group. Child pupil in institutional care as client of counsellor. Basic items of the counseling process - goals, forms, stages. "The diagnosis is known yes - no. Types of consulting activities, their form and management. "Cooperation with parents and other professionals. "Counselor competence. "Working with a family in a difficult situation. " Act on social services, social services. Required reading: DRIDEN, W. (2008). Poradenství, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0 HORÁKOVÁ, R., OPATŘILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., PŘINOSILOVÁ, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v ranném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (1. vyd.). MU. JANKOVSKÝ, J. (2001). Ucelená rehabilitace dětí, 2. vydání, doplněné; Praha: Triton. ISBN 80-7254-192-7 MATĚJČEK, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-25236-2. MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. (2014). Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál. NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. ISBN 80-7178-197-5 NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-509-7 OPATŘILOVÁ, D. (2008). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami, 1. Vydání, Brno: MU. ISBN 978-80-210-3819-6 POTMĚŠIL, M. (2011). Úvod do pedagogiky osob s kombinovaným postižením. Studijní opora UNIFOR. PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice; Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-157-7 VÁGNEROVÁ, M. (2004). Patopsychologie pro pomáhající profese; 3. rozšířené vydání, Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978-80-7367-414-4

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester