Students will get an expanded view and information about counseling in the Ministry of Education and beyond. Thematic areas: " Counseling and special pedagogy, relationships and limits, competence. "The family and the child with disabilities as a target group. Child pupil in institutional care as client of counsellor. Basic items of the counseling process - goals, forms, stages. "The diagnosis is known yes - no. Types of consulting activities, their form and management. "Cooperation with parents and other professionals. "Counselor competence. "Working with a family in a difficult situation. " Act on social services, social services. Required reading: DRIDEN, W. (2008). Poradenství, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0 HORÁKOVÁ, R., OPATŘILOVÁ, D., RÖDEROVÁ, P., PŘINOSILOVÁ, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v ranném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (1. vyd.). MU. JANKOVSKÝ, J. (2001). Ucelená rehabilitace dětí, 2. vydání, doplněné; Praha: Triton. ISBN 80-7254-192-7 MATĚJČEK, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-25236-2. MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. (2014). Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál. NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. ISBN 80-7178-197-5 NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-509-7 OPATŘILOVÁ, D. (2008). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami, 1. Vydání, Brno: MU. ISBN 978-80-210-3819-6 POTMĚŠIL, M. (2011). Úvod do pedagogiky osob s kombinovaným postižením. Studijní opora UNIFOR. PŘINOSILOVÁ, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice; Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-157-7 VÁGNEROVÁ, M. (2004). Patopsychologie pro pomáhající profese; 3. rozšířené vydání, Praha: Portál, s.r.o. ISBN 978-80-7367-414-4
|