Předmět: Speciálněpedagogické poradenství 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogické poradenství 3
Kód předmětu USS/NUP3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Popelka Jiří, PhDr.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Školský zákon 561/2005Sb. a jeho prováděcí vyhlášky (72/2005Sb a 73/2005Sb) v platném znění 2. Školský zákon č. 82/2015 a jeho prováděcí vyhláška 3. Katalog podpůrných opatření 4. Oblasti a karty podpůrných opatření 5. Podpůrná opatření v praxi ŠPZ 6. Katalogy posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb 7. Posuzovací schéma sociálního znevýhodnění 8. Dokumentace v poradenské praxi se zaměřením na dokumentaci ŠPZ 9. Školní vzdělávací program a individuální vzdělávací plán 10. Osobnost poradenského pracovníka a pracovně právní otázky jeho zaměstnání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení s aktuálními dokumenty umožňujícímu absolventovi předmětu informovaný vstup do praxe poradenství. Účastník bude seznámen s aktuálními dokumenty (legislativními i odbornými), které podmiňují jeho možnost zapojit se plynule do poradenské praxe. Zvláštní důraz je věnován problematice podpůrných opatření jako nové filozofii pojímání problematiky vzděláván a výchovy osob se speciálními vzdělávacími potřebami a diagnostice tzv. sociálního znevýhodnění.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Doporučená literatura
  • VYHLÁŠKA Č. 72/2005 Sb o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č.82/2015Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
  • BARVÍKOVÁ, Jana. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ČADOVÁ, Eva. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky spotřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění: dílčí část.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • JANKOVÁ, Jana. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. (2015). . Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MICHALÍK, Jan. (2002). Škola pro všechny, aneb, Integrace je když--.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MICHALÍK, Jan. (1999). Školská integrace dětí s postižením. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • MÜLLER, Oldřich. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALENTA, Milan. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VRBOVÁ, Renáta. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr