Předmět: Teorie pedagogiky osob s kombiovaným postižením

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Teorie pedagogiky osob s kombiovaným postižením
Kód předmětu USS/NRKV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. Prostorová orientace a její rozvoj. Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. Budování sociálních vztahů. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. IVP pro děti a žáky s kombinovaným postižením. IVP pro dospělé osoby s kombinovaným postižením. Syntetický pohled na problematiku vzdělávání a výchovy osob s kombinovaným postižením. Rozvoj komunikačních kompetencí. Úpravy prostředí v konkrétních podmínkách.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Současné trendy péče o jedince , u nichž se vyskytuje současně více postižení. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Bartoňová, M. (2005). Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD.
  • JANOVCOVÁ, Z.. (2003). Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU.
  • OPATŘILOVÁ, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr