Vyučující
|
-
Vrbová Renáta, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Stryková Eva, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmový aparát 2. Historie oboru logopedie 3. Postavení logopeda v rámci interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce 4. Profesní odborné organizace a sdružení logopedů v ČR a v zahraničí 5. Pregraduální příprava logopedů na vysokých školách a specializační vzdělávání 6. Logoped v resortu zdravotnictví 7. Logoped v resortu MŠMT 8. Logoped v resortu MPSV 9. Logopedická intervence 10. Logopedická diagnostika 11. Možnosti logopedické prevence a osvěty 12. Role rodiny v logopedické intervenci 13. Nové a netradiční trendy v logopedii 14. Klasifikace DSM, MKF terminologie, orientace v systému kódů. 15. Základní aspekty organizace logopedické péče a poradenství o jedince v raném, předškolním a školním věku a v adolescenci. Logopedická péče v dospělosti, práce s hospitalizovaným pacientem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podrobný vhled do systému organizace logopedické péče v České republice v jednotlivých resortních náhledech a v porovnání se zahraničím. Studenti se seznámí se systémem klasifikací nemocí, disability a zdraví. Rovněž budou schopni popsat obecná specifika organizace logopedické péče ve vztahu k jednotlivým věkovým skupinám. " Systém studia logopedie v ČR a v zahraničí, formy pregraduálního a postgraduálního studia, profesní organizace logopedů. Komparace se zahraničím. Požadavky na logopedické pregraduální a postgraduální vzdělání v rámci ČR a EU. " Základní organizace logopedické péče. Specifika logopedické péče dle jednotlivých resortů, legislativní vymezení, institucionální péče pro osoby s narušenou komunikační schopností. " Postavení logopeda v rámci interdisciplinární a transdisciplinární spolupráce. Význam mezioborové komunikace, koordinace a kooperace. Komparace se zahraničím. Základní legislativní rámec. " Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti - historický vývoj zájmu o narušenou komunikační schopnost - starověk - 17. století, vztah k filozofii, rétorice, náboženství, lékařství. " Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti - historický vývoj zájmu o narušenou komunikační schopnost - 18. a 19. století, vztah k organizaci péče o jedince se sluchovým postižením, vývoji lékařských disciplín a vzdělávacích systémů. " Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti - historický vývoj zájmu o narušenou komunikační schopnost - 20. století až do současnosti - vztah ke vzniku foniatrie, logopedických a foniatrických společností, rozvoji psychologických směrů, rozvoji zobrazovacích a přístrojových metod. " Základní složky komplexní intervence v rámci narušené komunikační schopnosti. Specifika jednotlivých složek komplexní logopedické intervence - logopedická diagnostika, terapie, prevence. Srovnání se zahraničím a v historickém kontextu. " Obecné metody a prostředky logopedické intervence ve vztahu k poradenství - vztah k terapeutickým, klinickým a edukačním metodám. Vztah ke speciálněpedagogickému poradenství. Direktivní a nedirektivní směry, rozsah působnosti poradenství v logopedii. " Základní etické aspekty logopedické profese - podmíněnost legislativní, vztah k profesním standardům v ČR, EU a v celosvětovém měřítku. Emancipační trendy v logopedické profesi. " Základní aspekty organizace logopedické péče a poradenství o jedince v raném, předškolním a školním věku a v adolescenci. Logopedická péče v dospělosti, práce s hospitalizovaným pacientem. " Specifika logopedie ve školském systému a v sociální sféře, poradenská činnost logopedů. " Specifika logopedie ve zdravotnictví, logoped jako součást interdisciplinární komplexní péče, možnosti dalšího vzdělávání. Systém hrazení logopedických výkonů ve zdravotnictví. Komparace se zahraničními systémy. " Systém hrazení logopedických výkonů ve zdravotnictví, klasifikace DSM IV. ICD 10. revize WHO, systém kódů. " Logopedická péče a děti v raném, předškolním a školním věku a v adolescenci. Logopedická péče v dospělosti, práce s hospitalizovaným pacientem. " Logopedická osvěta - základní metody a prostředky, formy provádění logopedické osvěty, moderní přístupy k logopedické osvětě a poradenství - teleedukace, telepractise.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
(2006). Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka : mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum.
-
& Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorim (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Novosad, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
-
NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
-
Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|