Předmět: Úprava prostředí

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Úprava prostředí
Kód předmětu USS/LUPR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
2. Hanáková, A. a kol. Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením VUP: Olomouc, 2021 3. Potměšil, M. a kol. Faktory včasné intervence u dětí s postižením. VUP: Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4432-1 IGA PdF_2014007 4. POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 5. Ludíková,L.: Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc, UP, 2001 6. Souralová,E.: Vzdělávání hluchoslepých II. Scientia. Praha 2000. 7. Vágnerová,M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál. Praha 1999. 8. Kalendová,P., Potměšil,M.: K pedagogickému diagnostikování a hodnocení těžce zdravotně postižených klientů. Speciální pedagogika č.1.2000 str. 6.- 15 9. BARTOŇOVÁ, M.: Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. 1.vyd. Brno: MSD, spol.s r.o., 2005. ISBN 80-86633-37-3 10. BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Světy postižených. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1988. 11. MARKOVÁ, Z., STŘEDOVÁ, L.: Mentálně postižené dítě v rodině. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 12. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2 13. OPATŘILOVÁ, D.(ed.): Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita - tisk SURSUM Tišnov, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 14. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z.: Psychologie handicapu.1.část, Handicap jako psychosociální problém. . 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-763-2 15. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z.: Psychologie handicapu. 2.část, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-764-0. 16. VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z.: Psychologie handicapu. 4.část, Školní věk a dospívání postiženého dítěte. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-765-9. 17. VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie handicapu. 3. část, Vývoj postiženého dítěte v předškolním věku. 2. oprav. vyd. Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-772-1. 18. VÍTKOVÁ, M. a kolektiv : Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2.vyd. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9. 19. GILBERTOVÁ, S; MATOUŠEK, O. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. 1.vyd. Praha: Grada, 2002. 239 s. ISBN 80-247-0226-6. 20. JELÍNKOVÁ, J; KRIVOŠÍKOVÁ, M. a ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1.vyd. Praha: Portál, 2009. 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7. 21. KLUSOŇOVÁ, E; Ergoterapie v praxi. 1.vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. 264 s. ISBN 978- 80-7013-535-8. 22. VYSKOTOVÁ, J; MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika : vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha : Grada Publishing, 2013. ISBN: 978-80-247-4698-2. 23. FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN: 978-80-247-1314-4. 24. HOIDEKROVÁ, K. Ergoterapeutická intervence v multidisciplinárním týmu u pacientů po amputaci horní končetiny. Ošetrovateľský obzor. 2016, 13(1), s. 120. ISSN 1336-5606. 25. RYBÁŘOVÁ, K., RODOVÁ,Z., Olga ŠVESTKOVÁ. Ergoterapeutická evaluace pracovního prostředí osob s fyzickou disabilitou. Rehabilitace a Fyzikální Lékařství. 2017, 24(3), 178-181. ISSN 1211-2658. Dostupné také z: https://goo.gl/dWzRgG 26. ČÍŽKOVÁ, M., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠVESTKOVÁ, O. Přehled využívaných terapeutických metod v ergoterapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou, Florence 12/2017, str 10-11, ISSN 1801-464x 27. ROHLENOVÁ, E., ŠVESTKOVÁ, O., ČIHAŘOVÁ, K. Uplatnění ergoterapeuta při hodnocení domácího prostředí pacientů, Florence 12/2017, str. 12-13, ISSN 1801-464x

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy modifikace prostředí z hlediska speciálněpedagogických požadavků: " Prostředí a jeho pojetí ve speciální pedagogice " Povaha a charakter prostředí jako proměnné i konstatnty " Inventarizace prostředí " Inventarizace postředí ve vztahu k postižení " Inventarizace prostředí v institucionálním a domácím prostředí " Evaluace podmínek daných prostředím. " Vytváření map prostředí. " Vytváření map a portrétů. " Mapy a portréty prostředí v IVP. " Mapy a portréty prostředí a jejich zohlednění v praxi. " Rodinné prostředí jako důležitý prvek v edukaci i životě dítěte.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
K ukončení předmětu studenti abslovují test a předloží vypracovaný projekt inventarizace prostředí.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní