Předmět: Surdopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Surdopedie 3
Kód předmětu USS/LSU3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením.Zahrnuje přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, komparace získaných poznatků a jejich aplikace při řešení modelových situací, které jsou předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením, specifika audioorálního a bilingválního přístupu ke sluchově postiženým. praktický nácvik vizuálně motorických komunikačních systémů sluchově postižených. V rámci výuky předmětu studenti používají jako zdroj informací o znacích českého znakového jazyka on-line slovník českého znakového jazyka (dostupný na http://znaky.zcu.cz), vytvořený v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0189 "Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického zpracování jazyka".
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • HRICOVÁ, L. (2011). Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno.
  • HRUBÝ, J. (1998). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II.díl. Praha: FRPSP.
  • Kol. autorů. (2008). Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky. Praha.
  • KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
  • LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
  • SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
  • SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • STRNADOVÁ, V. (1998). Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministrestvo zdravotnictví ČR.
  • Strnadová,V. (1997). Hluchota, jazyková komunikace..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr