Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením.Zahrnuje přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, komparace získaných poznatků a jejich aplikace při řešení modelových situací, které jsou předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením, specifika audioorálního a bilingválního přístupu ke sluchově postiženým. praktický nácvik vizuálně motorických komunikačních systémů sluchově postižených. V rámci výuky předmětu studenti používají jako zdroj informací o znacích českého znakového jazyka on-line slovník českého znakového jazyka (dostupný na http://znaky.zcu.cz), vytvořený v rámci projektu ESF CZ.1.07/2.2.00/07.0189 "Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického zpracování jazyka".
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
HRICOVÁ, L. (2011). Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno.
-
HRUBÝ, J. (1998). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II.díl. Praha: FRPSP.
-
Kol. autorů. (2008). Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky. Praha.
-
KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
-
LANGER, J. a kol. On-line slovník českého znakového jayzka (http://znaky.zcu.cz).
-
SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
-
SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
STRNADOVÁ, V. (1998). Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Ministrestvo zdravotnictví ČR.
-
Strnadová,V. (1997). Hluchota, jazyková komunikace..
|