Vyučující
|
-
Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
-
Stryková Eva, PaedDr.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Disciplína seznamuje posluchače s teoretickými základy a obecnou metodologií spec. ped. diagnostiky , vč. odborné terminologie a vymezení oboru. Ve speciální části je dán přehled v oblasti vybraných klinických metod a metod a postupů standardizovaných. Pojmy diagnostika, diagnóza. Komplexní diagnostika a diagnóza. Speciálněpedagogická diagnostika a diagnóza. Členění speciálněpedagogické diagnostiky. Diferenciální diagnostika. Proces speciálněpedagogické diagnostiky. Metody speciálněpedagogické diagnostiky. Diagnostická metoda, metodika, technika. Klasifikace diagnostických metod používaných ve speciální pedagogice. Klinické diagnostické prostředky anamnéza, porozování, rating, rozhovor, dotazník, kazuistika, analýza produktů činnosti, jejich třídění a specifika. Ontogeneze dětské kresby a grafomotorický vývoj. Znaky organicity v kresbě. Standardizované diagnostické prostředky vymezení, klasifikace a příklady v rámci kategorií. Testy speciálních schopností, znalostí a dovedností. Kresebné diagnostické techniky. Pojmy grafomotorika, vizuomotorika, senzomotorika. Diagnostika laterality - Zkouška laterality podle Matějčka a Žlaba, výkonnostní zkoušky manuální. Instituce zabývající se speciálněpedagogickou diagnostikou. Speciálněpedagogické poradenství. Školská poradenská zařízení, jejich tým a kompetence. Přehled speciálněpedagogických center. Cílové skupiny speciálněpedagogických center. Platná legislativa v oblasti školských poradenských zařízení. Otázky týkající se podpůrných opatření, asistenta pedagoga, diagnostického pobytu, výsledku speciálněpedagogické diagnostiky, termínu zahájení poskytování poradenské péče apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Disciplína seznamuje posluchače s teoretickými základy a obecnou metodologií spec. ped. diagnostiky , vč. odborné terminologie a vymezení oboru. Ve speciální části je dán přehled v oblasti vybraných klinických metod a metod a postupů standardizovaných.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
Jurkovičová, P., & Regec, V. (2013). Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jurkovičová, P., & Regec, V. (2013). Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha.
-
LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
-
MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
-
Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
-
VALENTA, Milan a Pavel SVOBODA. (2013). Speciálněpedagogická diagnostika. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vašek, Š. (2004). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia.
|