Předmět: SP diagnostika a poradenství pro logopedy

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu SP diagnostika a poradenství pro logopedy
Kód předmětu USS/LSPD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
  • Stryková Eva, PaedDr.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Disciplína seznamuje posluchače s teoretickými základy a obecnou metodologií spec. ped. diagnostiky , vč. odborné terminologie a vymezení oboru. Ve speciální části je dán přehled v oblasti vybraných klinických metod a metod a postupů standardizovaných. Pojmy diagnostika, diagnóza. Komplexní diagnostika a diagnóza. Speciálněpedagogická diagnostika a diagnóza. Členění speciálněpedagogické diagnostiky. Diferenciální diagnostika. Proces speciálněpedagogické diagnostiky. Metody speciálněpedagogické diagnostiky. Diagnostická metoda, metodika, technika. Klasifikace diagnostických metod používaných ve speciální pedagogice. Klinické diagnostické prostředky anamnéza, porozování, rating, rozhovor, dotazník, kazuistika, analýza produktů činnosti, jejich třídění a specifika. Ontogeneze dětské kresby a grafomotorický vývoj. Znaky organicity v kresbě. Standardizované diagnostické prostředky vymezení, klasifikace a příklady v rámci kategorií. Testy speciálních schopností, znalostí a dovedností. Kresebné diagnostické techniky. Pojmy grafomotorika, vizuomotorika, senzomotorika. Diagnostika laterality - Zkouška laterality podle Matějčka a Žlaba, výkonnostní zkoušky manuální. Instituce zabývající se speciálněpedagogickou diagnostikou. Speciálněpedagogické poradenství. Školská poradenská zařízení, jejich tým a kompetence. Přehled speciálněpedagogických center. Cílové skupiny speciálněpedagogických center. Platná legislativa v oblasti školských poradenských zařízení. Otázky týkající se podpůrných opatření, asistenta pedagoga, diagnostického pobytu, výsledku speciálněpedagogické diagnostiky, termínu zahájení poskytování poradenské péče apod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Disciplína seznamuje posluchače s teoretickými základy a obecnou metodologií spec. ped. diagnostiky , vč. odborné terminologie a vymezení oboru. Ve speciální části je dán přehled v oblasti vybraných klinických metod a metod a postupů standardizovaných.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • Jurkovičová, P., & Regec, V. (2013). Úvod do speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jurkovičová, P., & Regec, V. (2013). Základy speciálněpedagogického poradenství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha.
  • LUDÍKOVÁ, L. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc: UP.
  • MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
  • Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  • VALENTA, Milan a Pavel SVOBODA. (2013). Speciálněpedagogická diagnostika. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vašek, Š. (2004). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr