Lecturer(s)
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Theoretical knowledges and practical skills in the topics: graphomotor, phonological and special skills, elementary mathematics, PC programmes.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Demonstration, Projection (static, dynamic), Training in job and motor Skils, Grafic and Art Activities
|
Learning outcomes
|
Introduction to the sensory education in early, pre-school, and school period, but also in the adulthood of the disabled people. It is essential for the communication, learning, memory,etc. Theoretical and practical introduction.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Written exam
Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester
|
Recommended literature
|
-
Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita.
-
DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
-
Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
-
Matějček, Z. (1988). Dyslexie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
SINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení.. Praha: Portál.
-
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
|