Course: Sensory education and propedeutics of lexie

» List of faculties » PDF » USS
Course title Sensory education and propedeutics of lexie
Course code USS/LSMV
Organizational form of instruction Exercise
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
Course content
Theoretical knowledges and practical skills in the topics: graphomotor, phonological and special skills, elementary mathematics, PC programmes.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Demonstration, Projection (static, dynamic), Training in job and motor Skils, Grafic and Art Activities
Learning outcomes
Introduction to the sensory education in early, pre-school, and school period, but also in the adulthood of the disabled people. It is essential for the communication, learning, memory,etc. Theoretical and practical introduction.
The outcomes of the subject are based on partial profile of the subject`s absolvent.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Fulfilment of subject requirements as stipulated by teacher at the beginning of the semester
Recommended literature
  • Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita.
  • DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
  • Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
  • Matějček, Z. (1988). Dyslexie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • SINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení.. Praha: Portál.
  • Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester