Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblastí: grafomotorika, psaní a jeho složky, grafomotorické obtíže, analýza psacího pohybu, základní elementy písma, hygiena psaní, uvolňovací kresebné cviky, doporučené postupy pro práci s osobami preferujícími levou ruku. Směrovost. Fonologické schopnosti, kognitivní schopnosti a speciálně zaměřené schopnosti, které jsou předpokladem příznivého rozvoje lexie, grafie, ortografie, kalkulie. Základy diagnostiky a rozvoje fonologických schopností a speciálně zaměřených schopností, matematických představ. PC programy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je, aby se studenti postupně seznámili se základní problematikou smyslové výchovy osob se zdravotním postižením, a to jak v období raném, předškolním, školním i v období, kdy osoby se zdravotním postižením již dosáhly dospělosti. Smyslová výchova je základním předpokladem pro rozvoj komunikace, učení, paměti atd. Posluchači si mají během výuky osvojit jak teoretické, tak praktické poznatky, aby tyto mohli dále využívat v praxi při výuce osob se zdravotním postižením.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita.
-
DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
-
Finková, D., Ludíková, L., Růžičková, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc : Vydavatelství UP.
-
Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
-
Matějček, Z. (1988). Dyslexie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
SINDELAROVÁ, B. (1996). Předcházíme poruchám učení.. Praha: Portál.
-
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Zelinková, O. (2009). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál.
|