Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Voralová Monika, Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Košťálová Milena, PhDr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Jedná se o detailnější a komprehenzivnější vhled do problematiky prohlubující a rozšiřující znalosti získané v nižších ročnících studia - poruchy polykání a myofunkční poruchy, neurogenní poruchy řeči a hlasu, neurokognitivní přístup v logopedii, symptomatické a kombinované poruchy řeči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními oblastmi základních i doplňujících okruhů týkajících se narušené komunikační schopnosti ve všech věkových kategoriích. Důraz je přitom kladen na aplikaci tuzemských i zahraničních teoretických poznatků s doplněním o ověřené výsledky praktických aktivit logopedů a dalších odborníků podílejících se na komplexní intervenci narušené komunikační schopnosti. Respektována je kongruence oblastí terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, logopedické intervence (terapie), prevence a prognózy. Jedná se o detailnější a komprehenzivnější vhled do problematiky prohlubující a rozšiřující znalosti získané v nižších ročnících studia. Studenti mohou s využitím aplikace teoretických poznatků komparovat potencionální využití diagnostických a terapeutických pomůcek u osob s myofunkčními poruchami, s poruchami polykání, s neurogenními poruchami řeči a syndromickými vadami. S využitím diagnostických a terapeutických materiálů, softwaru a pomůcek mohou spoluvytvářet náměty k jejich specializované aplikaci v logopedicky orientovaných terapiích.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Diagnostikovat a terapeuticky ovlivňovat myofunkční poruchy a poruchy polykání v dětském i dospělém věku. Diagnostikovat a terapeuticky ovlivňovat hlasové poruchy napříč věkem a profesní specializací klientů v dospělém věku. Diagnostikovat a terapeuticky ovlivňovat poruchy neurogenní poruchy řeči, Aplikovat prvky kognitivní rehabilitace v logopedii. Terapeuticky ovlivňovat symptomatické poruchy řeči speciálními postupy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
Gangale, D. (2004). .Rehabilitace v orofaciální oblasti. Praha.
-
HALL, K. D. (2001). Pediatrics Dysphagia. San Diego.
-
Kittle, A. (1999). Myofunkční terapie. Praha.
-
Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči. Praha.
-
MORALES, R. C. (2006). Orofaciální regulační terapie. Praha.
-
NEUBAUEROVÁ, L.; JAVORSKÁ, M.; NEUBAUER, K. (2011). Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. Hradec Králové.
-
Škodová, E., Jedlička, I. et al. (2007). Klinická logopedie. Praha.
|