Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Stryková Eva, PaedDr.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci vývojových fatických poruch, zejm. se zaměřením na specificky narušený vývoj řeči a specifické vývojové poruchy učení. Východiska logopedické prevence a prognózy v oblasti vývojových fatických poruch. Studenti zpracují a prezentují výzkumné výsledky z aktuálních odborných cizojazyčných článků k tématu fatických vývojových poruch. Fatické poruchy získané. Aktuální poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci získaných fatických poruch, zejm. se zaměřením na oblast afázií, získaných forem poruch akademických dovedností - alexií, agrafií, akalkulií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci vývojových fatických poruch, zejm. se zaměřením na specificky narušený vývoj řeči a specifické vývojové poruchy učení. Východiska logopedické prevence a prognózy v oblasti vývojových fatických poruch. Studenti zpracují a prezentují výzkumné výsledky z aktuálních odborných cizojazyčných článků k tématu fatických vývojových poruch. Fatické poruchy získané. Aktuální poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci získaných fatických poruch, zejm. se zaměřením na oblast afázií, získaných forem poruch akademických dovedností - alexií, agrafií, akalkulií.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
NEUBAUER, K. a kol. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých.. Praha: Portál.
-
Seidlová Málková, G. a Smolík, F. (2014). Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada Publishing.
-
Smolík, F. a Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.
-
Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|