Předmět: Specializace v logopedii 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Specializace v logopedii 1
Kód předmětu USS/LSL1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Stryková Eva, PaedDr.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci vývojových fatických poruch, zejm. se zaměřením na specificky narušený vývoj řeči a specifické vývojové poruchy učení. Východiska logopedické prevence a prognózy v oblasti vývojových fatických poruch. Studenti zpracují a prezentují výzkumné výsledky z aktuálních odborných cizojazyčných článků k tématu fatických vývojových poruch. Fatické poruchy získané. Aktuální poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci získaných fatických poruch, zejm. se zaměřením na oblast afázií, získaných forem poruch akademických dovedností - alexií, agrafií, akalkulií.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci vývojových fatických poruch, zejm. se zaměřením na specificky narušený vývoj řeči a specifické vývojové poruchy učení. Východiska logopedické prevence a prognózy v oblasti vývojových fatických poruch. Studenti zpracují a prezentují výzkumné výsledky z aktuálních odborných cizojazyčných článků k tématu fatických vývojových poruch. Fatické poruchy získané. Aktuální poznatky o terminologii, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, diferenciální diagnostice, komplexní logopedické intervenci získaných fatických poruch, zejm. se zaměřením na oblast afázií, získaných forem poruch akademických dovedností - alexií, agrafií, akalkulií.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
  • Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • NEUBAUER, K. a kol. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých.. Praha: Portál.
  • Seidlová Málková, G. a Smolík, F. (2014). Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada Publishing.
  • Smolík, F. a Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr