Cílem předmětu je základní orientace a propojování historických, etnografických, jazykových, kulturně antropologických a sociálních prvků romské kultury. Bude akcentována oblast edukace romských dětí, jejich přístupů ke vzdělávání a způsoby řešení problémů těchto žáků. Tematické okruhy: - Romská komunita v historickém a současném kontextu (zahraniční a český). - Principy majority a minority, odlišnosti a podobnosti, stereotypů a předsudků. - Politika České republiky ve vztahu k minoritám, charakteristika romských populací v ČR, její proměny a perspektiva vývoje. - Romská kultura a její vývojové aspekty. - Problematika sociálního vyloučení, vládní strategie boje proti sociálnímu vyloučení, kultura chudoby. - Specifika romské rodiny, tradiční pojetí a současné trendy. - Romské děti a jejich přístupy ke vzdělávání. - Žák se sociálním znevýhodněním, odlišnost a další možnosti příčin jeho školního selhávání. - Vzdělávací potřeby romských žáků, jazykové kompetence a komunikace. - Edukace orientovaná na proces a edukace orientovaná na výsledek. - Programy pro kognitivní, sociální a emocionální rozvoj dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. - Aktivace kognitivních funkcí, principy kognitivního vzdělávání a metakognice.
|