Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je obeznámení se s oborem logopedie, jeho základní pojmy, definice, historie, kategorie a pod. Témata: 1. Logopedie jako vědní disciplína. 2. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti historie i současnosti. Logopedická terminologie, její vývoj a hlavní používané předpony apod. 3. Předmět logopedie hlavní skupiny osob, kterými se logopedie zabývá, komplexní záběr logopedie. Pojem narušená komunikační schopnost, apod. 10 okruhů narušení komunikační schopnosti. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Komparace se zahraničím. 4. Organizace logopedické péče. srovnání se zahraničím. 5. Fyziologie produkce a percepce řeči. 6. Fylogeneze komunikace, jazyka a řeči. 7. Lateralita ve vztahu ke komunikaci poznatky o lateralizaci řečových a jazykových funkcích ve vztahu k artrickým, fatickým, lexickým, grafickým, ortografickým funkcím, kalkulii a praxii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavním představení oboru z mnoha náhledů, v historických kontextech a v systému dalších disciplín. Student ovládne základní terminologii oboru a bude se zabývat fylogenetickými aspekty vývoje komunikace, řeči a jazyka. Následovat bude přehled hlavních fyziologických pojmů související s řečí. " Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. " Předmět zájmu logopedie - historické i aktuální pojetí. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů. " Perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.). Aktuální trendy. Principy a prostředky logopedické péče - specifika dle jednotlivých věkových kategorií. " Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání jednotlivých náhledů. Základní terminologie v logopedii a její historický vývoj. Komparace se zahraniční terminologií. " Pojem narušená komunikační schopnost. Základní vymezení 10 okruhů narušení komunikační schopnosti a jejich stručná charakteristika. Komparace se zahraničím. " Fylogeneze komunikace, jazyka, řeči. Anatomické předpoklady artikulované řeči, hypotézy vzniku orální komunikace. " Historický vývoj náhledu na vznik orální komunikace, vývoj grafické a symbolické komunikace. Zzákladní teorie, chronologický pohled. " Fylogeneze komunikace, jazyka, řeči - souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem, komparace poznatků o fylogenezi a jejich aplikace na ontogenezi řeči. " Vztah myšlení a řeči. Základní vztah činnosti CNS a mozku k řeči. Lokalizacionismus, neolokalizacionismus, antilokalizacionismus, holistický přístup k regulaci orální řeči na bázi mozkových procesů a činnosti CNS. " Fyziologie produkce a vnímání řeči. Anatomie a fyziologie orofaciálního systému, jeho vývoj a vazba na centrální nervovou soustavu. Základy fyziologie respirace, fonace, rezonance a artikulace. " Teorie plánování a programování řeči. Percepce řeči po stránce akustické, vizuální a orosenzorické. Profilující osobnosti a literatura. " Praxie a gnozie v kontextu logopedie. Vztah cerebrálních struktur a funkcí k produkci a percepci lidské řeči - srovnání z pohledu historického, neurologického, psycholingvistického a neuropsychologického.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru - písemný test (kolokvium) a požadavky semináře
|
Doporučená literatura
|
-
& Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
-
Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
-
Drnková, Z., & Syllabová, R. (1991). Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum.
-
Kerekrétiová a kol. Logopedická propedeutika. Bratislava.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Koukolík, František. (2012). Lidský mozek. Praha.
-
Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Synek, F. (1991). Záhady levorukosti: asymetrie u člověka. Praha: Horizont.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|