Předmět: Logopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 3
Kód předmětu USS/LOG3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Jiné typy neurogenních poruch komunikace. Poruchy komunikace při demenci, pravohemisférový syndrom, narušená komunikační schopnost při operacích mozku při vědomí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Jiné typy neurogenních poruch komunikace. Poruchy komunikace při demenci, pravohemisférový syndrom, narušená komunikační schopnost při operacích mozku při vědomí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
  • Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
  • Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr