Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Jiné typy neurogenních poruch komunikace. Poruchy komunikace při demenci, pravohemisférový syndrom, narušená komunikační schopnost při operacích mozku při vědomí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Jiné typy neurogenních poruch komunikace. Poruchy komunikace při demenci, pravohemisférový syndrom, narušená komunikační schopnost při operacích mozku při vědomí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
|
Doporučená literatura
|
-
CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
-
Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Praha: Portál.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|