Předmět: Logopedie 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 1
Kód předmětu USS/LOG1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rekapitulace poznatků o ontogenezi řeči, základní terminologie ve vztahu k řeči a jazyku. Determinace raného, předškolního a mladšího věku dítěte. Specificky narušený vývoj řeči terminologické vymezení a klasifikace; komparace přístupů. Etiologie narušeného vývoje řeči- reflexe výzkumných šetření. Symptomatologie narušeného vývoje řeči s důrazem na jednotlivé specifické kategorie a důsledky pro edukační proces. Diferenciální diagnostika narušeného vývoje řeči. Logopedická intervence narušeného vývoje řeči. Získaná neurotická nemluvnost terminologie, klasifikace, etiologie, diagnostika a intervence Narušený vývoj řeči u vybraných typů postižení. Artikulace a její poruchy terminologické vymezení a etiologie; komparace jednotlivých přístupů; symptomatologie a klasifikace; diferenciální diagnostika dyslálie. Fonetika a fonologie. Fonologické schopnosti. Systém českých hlásek. Základní logopedické vyšetření. Poruchy artikulace a fonologické poruchy terminologie, etiologie, symptomatologie, logopedická diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Logopedická intervence poruch artikulace a fonologických poruch. Artikulační metody. Klidové postavení mluvidel fyziologie a odchylky. Fyziologie a patologie tvorby hlásek. Vyvozování hlásek.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Logopedie jako interdisciplinární obor - pojem, předmět, historie, postavení v systému věd. Aktuální trendy. Základní logopedická terminologie. Fylogeneze a ontogeneze řeči.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3. upravené a rozšířené vydání.. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Krahulcová, B. (2013). Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra.
  • Lange, M., Hartmann, B., & Prokeš, P. (2008). Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Mikulajová, M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Bratislava: [s.n.].
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází