Předmět: Speciálněpedagogické poradenství 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogické poradenství 2
Kód předmětu USS/KZPO2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Priehradná Dušana, PaedDr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
Obsah předmětu
1. systém ŠPZ 2. vyhláška č.72/2005 v platném znění 3. školský zákon 561/2005Sb. v platném znění a novela školského zákona č.82/20015Sb. paragrafy související se vzděláváním žáka se speciálními vzdělávacími potřebami 4. základní dokumentace ŠPZ (informovaný souhlas, zpráva, doporučení ke vzdělávání) 5. individuální vzdělávací plán a jeho souvztažnost k ŠVP školy 6. intervence v poradenství směrem k žákovi 7. spolupráce se školou, zákonným zástupcem 8. diagnostika žáka s tzv. sociálním znevýhodněním

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Speciálněpedagogické poradenství 2 je navázat na problematiku řešenou v rámci předmětu Speciálněpedagogické poradenství 1 a seznámit frekventanty již s konkrétními službami a opatřeními poskytovanými poradenskými institucemi a zařízeními. Obsahem předmětu bude seznámení s těmi ustanoveními školského zákona a prováděcích vyhlášek upravujících práci poradenského pracovníka, seznámení se základní dokumentací provázející poradenskou činnost. Zvláštní důraz bude kladen na podpůrná opatření jako na novou kategorii ve vzdělávání žáků se SVP a na roli poradenského pracovníka v identifikaci tzv. sociálního znevýhodnění.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • VYHLÁŠKA Č. 72/2005 Sb o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění. ? příloha č.1 standardní činnosti..
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č.82/2015Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
  • BARVÍKOVÁ, Jana. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ČADOVÁ, Eva. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Drapela, V., J., Hrabal, V. a kol. (1995). Vybrané poradanské směry.. Praha: UK.
  • FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky spotřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • GABURA, J. a PRUŽINSKÁ, J. (1995). Poradenský proces. Praha : SLON.
  • JANKOVÁ, Jana. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradentsví. Praha: SPN.
  • MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství. Praha: Portál.
  • VALENTA, Milan. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VRBOVÁ, Renáta. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr