Předmět: Interkulturní výchova

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Interkulturní výchova
Kód předmětu USS/KVINT
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
  • Spěváček Jan, Mgr.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Mochťák Jan, Mgr.
Obsah předmětu
- Terminologické vymezení multikulturní, interkulturní, kulturně standardní a transkulturní přístup. - Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity. - Kultura a kulturní identita, vnímání odlišností, jinakostí. - Pojetí a vznik předsudků a stereotypů. - Interkukulturní senzitivita a adaptabilita, emapatie, interpersonální vztahy. - Komunikace a percepce, řešení konfliktů, schopnost kooperace. - Problematika uprchlictví, migranti v ČR, děti cizinců v české škole. - Specifika romské rodiny, romského dítěte, situace sociálního vyloučení, žák se sociálním vyloučením a jeho vzdělávací potřeby. - Programy pro rozvoj dětí se sociálně vyloučeného prostředí (kognitivní, sociální a emocionální rozvoj). - Xenofobie, rasismus, extremistická hnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zaměřit se na vnímání odlišnosti, jinakosti jako společenského vztahu, který otevírá možnosti pro reflexi nejen v kontextu kulturních představ, společenských nerovností a zdravotního postižení či jiného typu znevýhodnění.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
  • ŠIŠKOVÁ, T. a kol. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha: Portál.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. (2003). Psychologie handicapu.. Liberec: TU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr