Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
-
Spěváček Jan, Mgr.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
-
Mochťák Jan, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Terminologické vymezení multikulturní, interkulturní, kulturně standardní a transkulturní přístup. - Interkulturní kompetence a prohlubování interkulturní senzitivity. - Kultura a kulturní identita, vnímání odlišností, jinakostí. - Pojetí a vznik předsudků a stereotypů. - Interkukulturní senzitivita a adaptabilita, emapatie, interpersonální vztahy. - Komunikace a percepce, řešení konfliktů, schopnost kooperace. - Problematika uprchlictví, migranti v ČR, děti cizinců v české škole. - Specifika romské rodiny, romského dítěte, situace sociálního vyloučení, žák se sociálním vyloučením a jeho vzdělávací potřeby. - Programy pro rozvoj dětí se sociálně vyloučeného prostředí (kognitivní, sociální a emocionální rozvoj). - Xenofobie, rasismus, extremistická hnutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zaměřit se na vnímání odlišnosti, jinakosti jako společenského vztahu, který otevírá možnosti pro reflexi nejen v kontextu kulturních představ, společenských nerovností a zdravotního postižení či jiného typu znevýhodnění.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
MUHIĆ, J. (2004). Interkulturní poradenství. Praha: IPPP.
-
ŠIŠKOVÁ, T. a kol. (2001). Menšiny a migranti v ČR. Praha: Portál.
-
VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. (2003). Psychologie handicapu.. Liberec: TU.
|