Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
-
Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení a narušení. - Vývoj a profilace oboru, současné koncepce, výzkumy a trendy v ČR a zahraničí, osobnosti, historický vývoj v přístupech k osobám s psychosociálním ohrožením a narušením. - Nároky na odbornost a osobnost, profesionální etika, etické kodexy, standardy. - Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. - Systém prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních. - Rodina jako rizikový faktor vzniku poruch chování, funkce rodiny, sociálně-ekonomické aspekty, právní úprava vztahů v rodině. - Ústavní a ochranná výchova, právní rámec výkonu, vztahy zařízení a dětí, práva a povinnosti, specifika a rizikové faktory. - Sociální a psychologické faktory vzniku poruch chování, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže u nás, instituty zákona o sociálně-právní ochraně dětí a mládeže. - Trestní odpovědnost, vznik, specifika postavení nezletilých a mladistvých v trestním právu, instituty zákona o soudnictví ve věcech mládeže. - Morálka a morální vývoj, Piagetova stadia a Kohlbergovy stupně.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepce a pojetí v etických, legislativních i historických souvislostech v ČR a zahraničí.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál.
-
JEDLIČKA, R. a kol. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis.
-
LABÁTH, V. (2001). Riziková mládež.. Praha: Slon.
-
VÁGNEROVÁ, M. a kol. (2000). Psychologie handicapu.. Praha: Karolinum.
|