Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se kombinovanými vadami. Přednášky i semináře budou zaměřeny na problematiku speciálněpedagogické intervence u rodin s dětmi s kombinovaným postižením v předškolním věku a dále podle vybraných věkových kategorií dle studijního zaměření. 1. Systém péče o osoby s kombinovaným postižením v zahraničí. 2. Vytváření pojmů. Komunikace lingvistického a nelingvistického charakteru. Výstavba komunikace alternativními cestami. 3. Teorie orientace v prostoru a samostatný pohyb. Prostorová orientace a její rozvoj. 4. Legislativa zaměřená na péči o osoby s kombinovaným postižením. 5. Institucionální péče o osoby s kombinovaným postižením. 6. Psychologie a její postavení v pedagogice osob s kombinovaným postižením. 7. Sebepojetí a budování sociálních vztahů. Pedagogické zásady. 8. Teorie tvorby IVP současné pohledy a teorie. 9. IVP pro děti a žáky s kombinovaným postižením. 10. IVP pro dospělé osoby s kombinovaným postižením. 11. Syntetický pohled na problematiku vzdělávání a výchovy osob s kombinovaným postižením. 12. Systém práce v pedagogice osob s kombinovaným postižením z pohledu požadavků. Rozvoj komunikačních kompetencí. 13. Systém práce v pedagogice osob s kombinovaným postižením z pohledu požadavků. Úpravy prostředí v konkrétních podmínkách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Všeobecné základy speciální pedagogiky zabývající se výchovou a vzděláváním osob s vícečetným postižením. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439). Povinná literatura: 1. VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. Pedagogika viacnásobne postihnutých.Bratislava : Sapientia, 1999. 2. LUDÍKOVÁ L. a kol. Kombinované vady. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci 2005.140s. ISBN 80-244-1154-7 3. OPATŘILOVÁ, D. Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013, ISBN978-80-210-6221-4. 4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. 5. ZAPLETALOVÁ, Jana. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, c2006. ISBN 80-86856-29-1.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
Znalosti z předchozích kurzů speciální pedagogiky, obecné pedagogiky apsychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Písemný test
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.
-
Ludíková, L. (2005). Kombinované vady.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
OPATŘILOVÁ,D. (2005). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: PdF MU.
-
POTMĚŠIL, M. in LUDÍKOVÁ L. a kol. (2005). Kombinované vady.. Olomouc:Vydavatelství UP.
-
VANČOVÁ, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých.. Bratislava :Sapientia.
-
VAŠEK, Š., VANČOVÁ, A., HATOS, G. at. al. (1999). Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia.
|