Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Afázie. Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie. Terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Symptomatické poruchy řeči 1. část. Symptomatické poruchy řeči terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního a somatického postižení - symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Symptomatické poruchy řeči 2. část. Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, psychických a neurotických poruch, neurologických onemocnění. Downův syndrom a jeho důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Možnosti diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Afázie. Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie. Terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Symptomatické poruchy řeči 1. část. Symptomatické poruchy řeči terminologie a klasifikace. Symptomatické poruchy řeči u senzorického, mentálního a somatického postižení - symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Symptomatické poruchy řeči 2. část. Symptomatické poruchy řeči u poruch autistického spektra, psychických a neurotických poruch, neurologických onemocnění. Downův syndrom a jeho důsledky v oblasti verbální i neverbální komunikace. Možnosti diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Kutálková, D. (2002). Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Říhová, A., & Vitásková, K. (2012). Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Narušení fonace a rezonance mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností.
-
Vitásková, K. (2014). Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|