Předmět: Logopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 3
Kód předmětu USS/KTLO3
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bendová Petra, PhDr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a okruhům narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce srovnání se zahraničním pojetím. Dyslálie. Dyslalie terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Narušení plynulosti řeči. Balbuties - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Narušení zvuku řeči. Velofaryngeální insuficience terminologie, symptomatologie, klasifikace a etiologie. Rinolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Palatolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. Specifika vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a okruhům narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce srovnání se zahraničním pojetím. Dyslálie. Dyslalie terminologie a klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Narušení plynulosti řeči. Balbuties - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Tumultus sermonis - terminologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diferenciální diagnostika, základy intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Narušení zvuku řeči. Velofaryngeální insuficience terminologie, symptomatologie, klasifikace a etiologie. Rinolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Palatolálie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Callone, P. R., & Klinkerová, J. (2008). Alzheimerova nemoc: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Praha: Grada Publishing.
  • Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
  • Gangale, D. C., & Šáchová, I. (2004). Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing.
  • Knoppová, P., & Kučerová, J. (2006). Význam logopedické intervence u osob s psychiatrickou diagnózou. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
  • Newman, S., & Brejlová, D. (2004). Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál.
  • Roučková, J. (2006). Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Praha: Portál.
  • Schwarz, S. P., & Hranická, L. Roztroušená skleróza: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe.
  • Schwarz, S. P. (2008). Parkinsonova nemoc: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Praha: Grada Publishing.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr