Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Logopedie - pojem, předmět a historie oboru, postavení v systému věd. Interdisciplinární vědní obor, vztahy k zdravotnickým, společenskovědním, lingvistickým a dalším disciplínám. Respektování aktuálních celosvětových trendů ve smyslu bilingvismu, multilingvismu, multikulturality v logopedické intervenci. Základní orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Současná organizace logopedické péče v České republice. Logopedické organizace a společnosti. Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči. Předpoklady a možnosti stimulace příznivého vývoje řeči. Fyziologické potíže v řeči. Logopedická prevence. Speciálněpedagogická diagnostika v logopedii. Základní logopedické vyšetření. Lateralita.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Logopedie - pojem, předmět a historie oboru, postavení v systému věd. Interdisciplinární vědní obor, vztahy k zdravotnickým, společenskovědním, lingvistickým a dalším disciplínám. Respektování aktuálních celosvětových trendů ve smyslu bilingvismu, multilingvismu, multikulturality v logopedické intervenci. Základní orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Současná organizace logopedické péče v České republice. Logopedické organizace a společnosti. Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči. Předpoklady a možnosti stimulace příznivého vývoje řeči. Fyziologické potíže v řeči. Logopedická prevence. Speciálněpedagogická diagnostika v logopedii. Základní logopedické vyšetření. Lateralita.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
& Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
-
Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Koukolík, F. (2012). Lidský mozek [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2002). Symptomatické poruchy řeči.. Praha: Portál.
-
Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
-
Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|