Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je získání souboru poznatků a dovedností ze surdopedické diagnostiky jako obligatorního předpokladu školní úspěšnosti žáků se sluchovým postižením, seznámení se způsoby, prostředky a postupy vytváření funkčního dorozumívacího systému ve vizuálněmotorických a audioorálních komunikačních systémech, které umožní žákovi se sluchovým postižením získat náležité klíčové kompetence. Součástí výuky je osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým a dalším přidruženým postižením zraku, intelektu a hybnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je připravit studenty na efektivní vytváření požadovaných klíčových kompetencí, které jsou formulovány ve vzdělávacích programech a kurikulárních dokumentech pro edukaci žáků se sluchovým postižením. Seznámit studenty se specifickými postupy, které povedou k dosažení stanovených vzdělávacích cílů při respektování individuálních kognitivních a senzorických dispozic žáků se sluchovým postižením ve výchovných a vzdělávacích zařízeních pro sluchově postižené a v podmínkách integrace.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
DOUŠOVÁ, V., KRATOCHVÍLOVÁ, K., MOTEJZÍKOVÁ, J. (2014). Být neslyšící nemusí být problém - Jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením:. Praha.
-
HRICOVÁ, L. (2011). Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno.
-
KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
-
KOMORNÁ, M. (2008). Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce.. Praha.
-
KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
-
Potměšil, M. (2012). Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
POTMĚŠIL, M. (2007). Projektování v surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
|