Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Koktavost - terminologie, etiologie, etiopatogeneze, syndromologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, možnosti prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Breptavost - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Koktavost - terminologie, etiologie, etiopatogeneze, syndromologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, možnosti prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Breptavost - terminologie, etiologie, symptomatologie, klasifikace, logopedická diagnostika, diferenciální diagnostika, logopedická intervence, prevence, prognóza, významné osobnosti. Technické pomůcky. Fatické funkce a poruchy fatických funkcí. Afázie - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, možnosti prevence a prognóza. Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Dysartrie - terminologie, klasifikace vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Specifika dysartrie u MO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostické prostředky, terapeutické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
CSÉFALVAY, Z. ET AL. (2007). Terapie afázie.. Praha: Portál.
-
Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
-
LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Mlčáková, R. (2013). Základní vstup do problematiky získaných fatických poruch a problematiky dysartrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|