Anatomie a fyziologie fonačního a sluchového aparátu, orientace v základech praktických metod. Vyšetřování hlasu a sluchu. Základy foniatrické prevence poruch a vad sluchu a hlasu. Vymezení a základy logopedie. Základní terminologie, cíle a předmět oboru, zařazení do systému oborů, základní historie péče o osoby s NKS. Pojmy související s komunikací a narušenou komunikační schopností. Základní systém organizace logopedické péče v jednotlivých resortech. Principy a prostředky logopedické péče specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Fylogeneze vzniku orální a neverbální komunikace. Fyziologie produkce a percepce řeči. Anatomie a fyziologie orofaciálního systému a jeho součásti, jeho vývoj a vazba na centrální nervovou soustavu (inervace apod.). Fatické lokalizacionismus, lateralita a řeč apod. Ontogeneze řeči. Klasifikace, srovnání období ontogeneze řeči, kritická období. Období preverbální a vlastního vývoje řeči. Determinace vývoje řeči. Možnosti hodnocení vývoje řeči. Narušený vývoj řeči. Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči terminologie, etiologie, klasifikace a symptomy. Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Základní struktura diagnostiky a základy intervence. Základní součásti logopedické diagnostiky. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Obecné principy a metody logopedické diagnostiky. Základní typy vyšetření řeči. Kompetence v logopedické diagnostice.
|
-
& Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
-
Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
-
Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
-
Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
-
Hála-Sovák. Hlas, řeč, sluch. Praha 1964.
-
Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
-
LEJSKA, V. (1995). Kompendium ORL dětského věku.. Praha: Grada.
-
Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
VITÁSKOVÁ, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky.. Olomouc: Univerzita Palackého.
|