Předmět: Logopedie 1 a Základy ORL a foniatrie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 1 a Základy ORL a foniatrie
Kód předmětu USS/KSLO1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kubeková Martina, MUDr.
  • Korpová Alena, MUDr.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Anatomie a fyziologie fonačního a sluchového aparátu, orientace v základech praktických metod. Vyšetřování hlasu a sluchu. Základy foniatrické prevence poruch a vad sluchu a hlasu. Vymezení a základy logopedie. Základní terminologie, cíle a předmět oboru, zařazení do systému oborů, základní historie péče o osoby s NKS. Pojmy související s komunikací a narušenou komunikační schopností. Základní systém organizace logopedické péče v jednotlivých resortech. Principy a prostředky logopedické péče specifika dle jednotlivých věkových kategorií. Fylogeneze vzniku orální a neverbální komunikace. Fyziologie produkce a percepce řeči. Anatomie a fyziologie orofaciálního systému a jeho součásti, jeho vývoj a vazba na centrální nervovou soustavu (inervace apod.). Fatické lokalizacionismus, lateralita a řeč apod. Ontogeneze řeči. Klasifikace, srovnání období ontogeneze řeči, kritická období. Období preverbální a vlastního vývoje řeči. Determinace vývoje řeči. Možnosti hodnocení vývoje řeči. Narušený vývoj řeči. Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Opožděný vývoj řeči terminologie, etiologie, klasifikace a symptomy. Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním. Základní struktura diagnostiky a základy intervence. Základní součásti logopedické diagnostiky. Specifika logopedické diagnostiky v komparaci s diagnostikou speciálněpedagogickou, pedagogickou a psychologickou. Obecné principy a metody logopedické diagnostiky. Základní typy vyšetření řeči. Kompetence v logopedické diagnostice.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení

Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím.
Doporučená literatura
  • & Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál.
  • Čermák, F. (2004). Jazyk a jazykověda. Praha: Univerzita Karlova.
  • Černý, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál.
  • Dršata, J. a kol. Foniatrie - hlas, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.
  • Hála-Sovák. Hlas, řeč, sluch. Praha 1964.
  • Hybášek, I., & Vokurka, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Lechta, V. (1990). Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčanej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: SPN.
  • LEJSKA, V. (1995). Kompendium ORL dětského věku.. Praha: Grada.
  • Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč ? neurologie nejen pro logopedy. Praha.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Palková, Z. (1994). Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vitásková, K. (2013). Fylogeneze a ontogeneze řeči. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. (2005). Logopedie.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • VITÁSKOVÁ, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky.. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr