|
Vyučující
|
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Dysartrie - terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Dysartrie - terminologie, klasifikace - vývojová a získaná forma, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Fatické funkce a poruchy - definice. Afázie - terminologie, klasifikace, hlavní etiologie, symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. - Alexie, agrafie, akalkulie, apraxie a agramatismus jako součást konceptu fatických poruch. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Poruchy orofaciálního systému a myofunkční poruchy - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Základy orofaciální a myofunkční terapie pro edukační a poradenské prostředí - základní diagnostické intervenční techniky. - Poruchy polykání - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika a intervence, prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál o poruch OFS a poruch polykání, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. - Terminologie, klasifikace, aplikace narušené komunikační schopnosti v diagnostice v rámci jednotlivých okruhů. Metody a prostředky diagnostiky ve školském a poradenském prostředí se zaměřením na starší školní, adolescentní věk a ranou dospělost. Interdisciplinární spolupráce v logopedii - pozice logopeda ve školství. Profilující osobnosti a literatura. - Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Komparace se zahraničím. Interdisciplinární spolupráce. - Možnosti logopedické prevence a osvěty. Typy, stupně, formy a prostředky logopedické prevence - komparace se zahraničním pojetím, pojetí a možnosti logopedické prevence v jednotlivých resortech. Současný stav, formy, prostředky a perspektivy logopedické osvěty. - Specifika logopedické prevence vzhledem k jednotlivým věkovým kategoriím a okruhům narušené komunikační schopnosti. Interdisciplinární pojetí logopedické prevence a osvěty. Etické aspekty logopedické práce - srovnání se zahraničním pojetím.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenních a fatických poruch se zaměřením na specifika diagnostiky a intervence ve starším školním a adolescentním věku. Převážná část předmětu se bude zabývat komplexní logopedickou diagnostikou napříč všemi okruhy narušené komunikační schopnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zápočet - Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na výuce. V případě neúčasti na výuce je nutné splnit náhradní úkol. - doplňující samostudium, včetně využití zdrojů odkazovaných v online prostředí Kolokvium - Bude probíhat formou ústní rozpravy ze zadaných okruhů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Castillo-Morales, R., & Matějíčková, E. (2006). Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kittel, A. (1999). Myofunkční terapie. Grada Publishing Avicenum.
-
KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
|