Předmět: Etopedie 2 a základy speciální psychiatrie

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Etopedie 2 a základy speciální psychiatrie
Kód předmětu USS/KSET2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubínek Radim, MUDr.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Nápadné, rizikové a problémové chování teoretický a terminologický vhled do problematiky, klasifikační systémy. - Školská legislativa a možnosti integrace žáka se zdravotním a sociálním znevýhodněním, současné otázky řešení inkluzivního vzdělávání v ČR. - Fenomén kázně nekázně ve škole, propojení klimatu ve třídě a kázně, autorita učitele, kázeňské prostředky, opatření podporující kázeň žáků. - Typy rizikového chování a jeho projevy např. záškoláctví, šikana a projevy agrese, rasismus a xenofobie. - Typy problémového chování a jeho projevy např. negativismus, lhaní, krádeže, útěky, toulání. - Poruchy chování klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Hyperkinetické poruchy klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Agrese a agresivita etiologie, klasifikace, možnosti intervence. - Šikana etiologie, vymezení, formy, stadia vývoje, účastníci. Kyberšikana. - Šikana strategie první pomoci, školní program proti šikanování, minimalizace šikany, intervenční programy. .

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je teoretický i praktický vhled do problematiky projevů nápadného, rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince. Bude akcentována základní problematika oboru v jeho užším pojetí poruchy chování a hyperkinetické poruchy.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím.
Doporučená literatura
  • HUTYROVÁ, M. (2006). Etopedie pro výchovné pracovníky. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • STANKOWSKI, A. (2004). Nástin problematiky etopedie a sociální patologie. Ostrava : Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
  • Vojtová, V. (2005). Přístupy k poruchám emocí a chování v součastnosti. Brno: Masarykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr