Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
-
Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní logopedické vyšetření. Lateralita. Typy a stupně laterality. Zkoušky laterality. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Vybrané specificky zaměřené schopnosti fonematická diferenciace, sluchová analýza a syntéza, rytmická reprodukce. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Tvarové prvky písmen a číslic. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací grafomotorické cviky předškoláků. Narušená komunikační schopnosti v dětském věku koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Interdisciplinární spolupráce v logopedické intervenci. Přístupy k dětem s koktavostí, možnosti prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Přístrojové pomůcky. Symptomatické poruchy řeči u sluchového, zrakového, mentálního a somatického postižení a Downova syndromu. Profilující osobnosti a literatura. Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Klasifikace českých hlásek. Klidové postavení mluvidel. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti
|
Výstupy z učení
|
Základní logopedické vyšetření. Lateralita. Typy a stupně laterality. Zkoušky laterality. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Vybrané specificky zaměřené schopnosti fonematická diferenciace, sluchová analýza a syntéza, rytmická reprodukce. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Tvarové prvky písmen a číslic. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací grafomotorické cviky předškoláků. Narušená komunikační schopnosti v dětském věku koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Interdisciplinární spolupráce v logopedické intervenci. Přístupy k dětem s koktavostí, možnosti prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Přístrojové pomůcky. Symptomatické poruchy řeči u sluchového, zrakového, mentálního a somatického postižení a Downova syndromu. Profilující osobnosti a literatura. Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Klasifikace českých hlásek. Klidové postavení mluvidel. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
-
LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
-
Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
-
Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
-
Peutelschmiedová, A. (2005). Techniky práce s balbutiky. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|