Předmět: Logopedie 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Logopedie 3
Kód předmětu USS/KPLO3
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní logopedické vyšetření. Lateralita. Typy a stupně laterality. Zkoušky laterality. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Vybrané specificky zaměřené schopnosti fonematická diferenciace, sluchová analýza a syntéza, rytmická reprodukce. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Tvarové prvky písmen a číslic. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací grafomotorické cviky předškoláků. Narušená komunikační schopnosti v dětském věku koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Interdisciplinární spolupráce v logopedické intervenci. Přístupy k dětem s koktavostí, možnosti prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Přístrojové pomůcky. Symptomatické poruchy řeči u sluchového, zrakového, mentálního a somatického postižení a Downova syndromu. Profilující osobnosti a literatura. Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Klasifikace českých hlásek. Klidové postavení mluvidel. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Základní logopedické vyšetření. Lateralita. Typy a stupně laterality. Zkoušky laterality. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. Vybrané specificky zaměřené schopnosti fonematická diferenciace, sluchová analýza a syntéza, rytmická reprodukce. Grafomotorika, grafomotorické obtíže, psaní a jeho složky. Tvarové prvky písmen a číslic. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací grafomotorické cviky předškoláků. Narušená komunikační schopnosti v dětském věku koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Interdisciplinární spolupráce v logopedické intervenci. Přístupy k dětem s koktavostí, možnosti prevence a prognóza. Profilující osobnosti a literatura. Přístrojové pomůcky. Symptomatické poruchy řeči u sluchového, zrakového, mentálního a somatického postižení a Downova syndromu. Profilující osobnosti a literatura. Alternativní a augmentativní komunikace, logopedické pomůcky a technika. Klasifikace českých hlásek. Klidové postavení mluvidel. Fyziologie a narušení hlásek, základní metodika vyvození. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Lechta, V., & Křížová, J. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • LECHTA, V. A KOL. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení plynulosti řeči: vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Peutelschmiedová, A. (2005). Techniky práce s balbutiky. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Škodová, E., & Jedlička, I. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr