Předmět: Speciálněpedagogické poradenství 1

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogické poradenství 1
Kód předmětu USS/KNUP1
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
Obsah předmětu
1. Systém školních a školských poradenských služeb (ŠPP, SPC,PPP,SVP) 2. Vývoj poradenství v ČR 3. Raná péče, poradenství pro (zejména dospělé) osoby se zdravotním postižením 4. Poradenské služby poskytované v rámci resortu zdravotnictví 5. Poradenské služby poskytované v rámci resortu práce a sociálních věcí 6. Vývoj poradenství v ČR 7. Poradenství v kontextu některých evropských zemí 8. Osobnost poradenského pracovníka 9. Náplň a průběh poradenských služeb 10. Etika poradenského pracovníka

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je seznámení se systémem poradenských služeb v ČR určených zejména dětem, mládeži, osobám se zdravotním postižením, sociokulturním znevýhodněním či ohroženým aktuální nepříznivou situací. Proběhne srovnání poradenských služeb v rámci jednotlivých resortů, které tyto služby poskytují, v rámci historického vývoje i ve srovnání s obdobnými službami v některých jiných státech Evropy. Účastníci se seznámí s personálním obsazením poradenských služeb, charakteristikou poradenského pracovníka, charakteristikou, náplní činnosti a zaměřením jednotlivých poradenských zařízení a institucí. Pozornost bude věnována rovněž etice poradenského pracovníka.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Doporučená literatura
  • Etický kodex ApPPP.
  • Etický kodex poradenských pracovníků v SPC.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. (2005). Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy.. Praha: Univerzita Karlova.
  • HANZLÍKOVÁ J, SATINSKÁ E, a kol. (2013). Návrh nového modelu působnosti ŠPZ pro žáky se zdravotním postižením. Olomouc.
  • MÜHLPACHR, Pavel. (2004). Sociální práce. Brno: Masarykova univerzita.
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe : učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce. Brno: MSD.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr