Předmět: Speciálněpedagogická andragogika surdopedická 3

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogická andragogika surdopedická 3
Kód předmětu USS/KNAU3
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj komunikačních kompetencí osob se sluchovým postižením. Podává přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí osob se sluchovým postižením, seznamuje se specifiky recepce psaného textu. Disciplína podává přehled o možnostech pracovního uplatnění osob se sluchovým postižením a faktorech ovlivňujících jejich začlenění do majoritní společnosti. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s žáky se sluchovým postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Problematika surdopedické péče o osoby v dospělém věku. Cílem předmětu je seznámení se základními komunikačními systémy a technikami, jejichž teoretická východiska zahrnují současné trendy, vycházející z orálních komunikačních systémů neslyšících ve společnosti. Specifické dovednosti, které student v průběhu studia získá, mu budou usnadňovat v rámci interkulturní komunikace sdělování a příjímání informací při sociálních interakcích se sluchově postiženými.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Praktické dovednosti a znalosti získané na přednáškách a formou samostudia.
Doporučená literatura
  • ČERVINKOVÁ HOUŠKOVÁ, K. (2008). Specifika tlumočení pro neslyšící. Praha.
  • DĚDEČKOVÁ, A. (2013). Adresář služeb nejen pro neslyšící. Praha.
  • KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha.
  • KŘESŤANOVÁ, L. a kol. (2008). Tiché rozhovory. Nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením.. Praha.
  • POTMĚŠIL, M. (2007). Sluchové postižení a sebereflexe. Praha.
  • SERVUSOVÁ, J. (2008). Kontrastivní lingvistika ? český jazyk x český znakový jazyk. Praha.
  • SOURALOVÁ, E. (2002). Čtení neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr