Předmět: Speciálněpedagogická andragogika logopedická 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogická andragogika logopedická 2
Kód předmětu USS/KNAL2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problematika logopedické péče o osoby v dospělém věku. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Základní logopedické vyšetření. Alternativní a augmentativní komunikace v logopedii. Logopedické pomůcky a technika. Narušený vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči. Dyslálie. Poruchy rezonance - narušení zvuku řeči. Poruchy plynulosti řeči, koktavost, breptavost. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Popis nákresu postavení mluvidel. Fyziologie a narušení artikulace hlásek. Metodika vyvození hlásek.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Problematika logopedické péče o osoby v dospělém věku. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Základní logopedické vyšetření. Alternativní a augmentativní komunikace v logopedii. Logopedické pomůcky a technika. Narušený vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči. Dyslálie. Poruchy rezonance - narušení zvuku řeči. Poruchy plynulosti řeči, koktavost, breptavost. Fyziologie polykání. Klidové postavení mluvidel. Klasifikace českých hlásek. Popis nákresu postavení mluvidel. Fyziologie a narušení artikulace hlásek. Metodika vyvození hlásek. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439)
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Cséfalvay, Z., Lechta, V., & Wdowyczynová, M. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Lechta, V. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
  • Lechta, V. (2010). Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál.
  • LECHTA, V. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti.. Praha: Portál.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. A KOL. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Vitásková, K., & Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr