Studiem předmětu si studenti prohloubí a rozšíří znalosti z předmětu Logopedie a fonetika 1. Předmět je ukončen zkouškou, která má komplexní dvousemestrální charakter. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientačně rozpoznat fyziologické obtíže ve vývoji řeči předškolního dítěte i odchylky, které nejsou ve vývoji řeči u dítěte předškolního věku fyziologické a v indikovaných případech doporučit konzultaci u logopeda, ukázat rodičům dítěte předškolního věku, kde najdou kontakty na logopedy pracující v resortu školství i v resortu zdravotnictví, vyšetřit lateralitu u dítěte předškolního věku a doporučit vhodné přístupy směřující k příznivému vývoji laterality dítěte, orientačně u dítěte předškolního věku posoudit úroveň jazykových a kognitivních schopností, které jsou předpokladem úspěšného zvládnutí počátečního čtení a psaní. Umět tyto schopnosti přiměřeně rozvíjet, rozpoznat úroveň grafomotoriky, grafomotorické obtíže u dítěte předškolního věku, znát a umět použít poznatky směřující k rozvoji grafomotoriky dítěte předškolního věku, orientovat se v systému českých hlásek a aplikovat poznatky v rozvoji fonematického sluchu i hláskové analýzy a syntézy u dětí předškolního věku, znát vhodné přístupy k dětem v období fyziologických dysfluencí, k dětem ohroženým vznikem incipientní koktavosti, umět volit vhodné činnosti, které navozují, podporují a fixují plynulost mluvního projevu u dětí předškolního věku, orientovat se v oblasti poruch výslovnosti a narušení zvuku řeči, rozpoznat obtíže ve výslovnosti i obtíže v souvislosti s narušením zvuku řeči, orientačně rozpoznat úroveň porozumění řeči dítěte, orientačně posoudit sluch dítěte, úroveň jemné i hrubé motoriky.
|