Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientačně rozpoznat fyziologické obtíže ve vývoji řeči předškolního dítěte i odchylky, které nejsou ve vývoji řeči u dítěte předškolního věku fyziologické a v indikovaných případech doporučit konzultaci u logopeda, ukázat rodičům dítěte předškolního věku, kde najdou kontakty na logopedy pracující v resortu školství i v resortu zdravotnictví, vyšetřit lateralitu u dítěte předškolního věku a doporučit vhodné přístupy směřující k příznivému vývoji laterality dítěte, orientačně u dítěte předškolního věku posoudit úroveň jazykových a kognitivních schopností, které jsou předpokladem úspěšného zvládnutí počátečního čtení a psaní. Umět tyto schopnosti přiměřeně rozvíjet. rozpoznat úroveň grafomotoriky, grafomotorické obtíže u dítěte předškolního věku, znát a umět použít poznatky směřující k rozvoji grafomotoriky dítěte předškolního věku, orientovat se v systému českých hlásek a aplikovat poznatky v rozvoji fonematického sluchu i hláskové analýzy a syntézy u dětí předškolního věku. Témata: Logopedie - vymezení vědního oboru, pojem a předmět oboru, postavení logopedie v systému věd. Významné osobnosti. Základní orientace v deseti okruzích narušení komunikační schopnosti, odborná logopedická terminologie. Termín narušení komunikační schopnosti. Jazykové roviny. Současná organizace logopedické péče v České republice. Kontakty na logopedy. Logopedické organizace a společnosti. Předpoklady příznivého vývoje řeči. Ontogenetický vývoj řeči. Fyziologické potíže řeči. Možnosti prevence hlasových poruch. Hlasový začátek. Lateralita - terminologické vymezení, stupeň a typ laterality, genotyp a fenotyp. Vývoj laterální preference ruky u dětí. Závěry a doporučení. Zkouška laterality dle Matějčka, Žlaba. Směrovost. Ústrojí respirační, fonační, artikulační a jejich činnost při řeči. Dechové poměry, hrtan, tvoření hlasu, hlasový začátek, vlastnosti hlasu. Pohyblivé a nepohyblivé artikulační orgány. Systém českých hlásek. Klasifikace vokálů. Klasifikace konsonantů podle místa tvoření, způsobu tvoření, účasti hlasivek, polohy měkkého patra, účasti artikulujícího orgánu. Narušení vývoje řeči. Typy vývojové nemluvnosti. Klasifikace narušení vývoje řeči. Opožděný, omezený, přerušený vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie (terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie). Fonematická diferenciace - terminologie, obtíže, zkoušky fonematické diferenciace. Hlásková analýza a syntéza struktury slova. Rytmická reprodukce. Kresebné zkoušky. Grafomotorika. Terminologie. Psaní a jeho složky, grafomotorické obtíže. Tvarové prvky písmen. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací kresebné cviky. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou přímo ve výuce získávat praktické kompetence nácvikem modelových vyšetření dětí, např. vyšetření laterality, vyšetření schopnosti izolovat náslovnou a finální hlásku ve slově, vyšetření grafomotoriky. Ve výuce jim budou prezentována videa z logopedických vyšetření, tato budou studenti pozorovat, analyzovat, tvořit návrhy doporučení pro praxi.
|