Předmět: Speciálněpedagogická propedeutika

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciálněpedagogická propedeutika
Kód předmětu USS/KJSPG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálněpedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Jedinci se zdravotním postižením, etiologie, výskyt, prevence. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, základní terminologie. Norma a normalita, pojetí normality a abnormality, speciálněpedagogická diagnostika a její zásady. Jednotlivé obory speciální pedagogiky, jejich cíle, úkoly. Typy postižení a jejich specifičnosti z hlediska psychologického, pedagogického a sociálně kulturního. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Bendová, P., Jeřábková, K., & Stoklasová, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, Renotiérová. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc UP.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Slowík, J. (2007). Speciální pedagogika: prevence a diagnostika : terapie a poradenství : vzdělávání osob s různým postižením : člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada.
  • Vašťatková, J., Vyhnálková, P., Kučerová, A., Ludíková, L., Müller, O., Rádlová, E., & Skarupská, H. (2008). Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální sféry. Olomouc: Hanex.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr