Předmět: Fonetika a logopedie 2

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Fonetika a logopedie 2
Kód předmětu USS/KJFL2
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je získání přehledu o vybraných typech narušené komunikační schopnosti, které se váží zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků a získání přehledu o vybraných speciálně zaměřených schopnostech, které jsou významně účastné rozvoje lexie, grafie, ortografie, kalkulie. Vybrané speciálně zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, terminologie, obtíže, zkoušky fonematické diferenciace. Hlásková analýza a syntéza struktury slova. Rytmická reprodukce. Grafomotorika. Terminologie. Psaní a jeho složky, grafomotorické obtíže. Tvarové prvky písmen. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací kresebné cviky. Kresebné zkoušky. Dyslalie. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky. Zásady logopedické intervence. Průběh úpravy dyslalie. Koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Přístupy k dětem předškolního věku (v riziku vzniku koktavosti). Prevence a prognóza. Rinolálie. Základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky, intervence. Prognóza, prevence. Interdisciplinární spolupráce. Základní logopedické vyšetření, jeho složky. Vyšetření porozumění řeči. Specifický logopedický nález specifické poruchy výslovnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání přehledu o vybraných typech narušené komunikační schopnosti, které se váží zejm. k věkové kategorii dětí předškolního věku a školních začátečníků a získání přehledu o vybraných speciálně zaměřených schopnostech, které jsou významně účastné rozvoje lexie, grafie, ortografie, kalkulie. Vybrané speciálně zaměřené schopnosti. Fonematická diferenciace, terminologie, obtíže, zkoušky fonematické diferenciace. Hlásková analýza a syntéza struktury slova. Rytmická reprodukce. Grafomotorika. Terminologie. Psaní a jeho složky, grafomotorické obtíže. Tvarové prvky písmen. Analýza psacího pohybu. Hygiena psaní. Uvolňovací kresebné cviky. Kresebné zkoušky. Dyslalie. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, symptomatologie, diagnostiky. Zásady logopedické intervence. Průběh úpravy dyslalie. Koktavost. Základy terminologie, etiologie, klasifikace, syndromologie. Přístupy k dětem předškolního věku (v riziku vzniku koktavosti). Prevence a prognóza. Rinolálie. Základy terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, logopedické diagnostiky, intervence. Prognóza, prevence. Interdisciplinární spolupráce. Základní logopedické vyšetření, jeho složky. Vyšetření porozumění řeči. Specifický logopedický nález specifické poruchy výslovnosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
  • Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského.
  • Lechta, V., Králiková, B., & Wdowyczynová, M. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1995). Dyslexie: specifické poruchy čtení. Jinočany: H&H.
  • Mlčáková, R., & Vitásková, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Mlčáková, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní: předškolní příprava, výuka počátečního psaní, poruchy psané řeči, metodika pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  • Peutelschmiedová, A. (2005). Techniky práce s balbutiky. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Šmelová, E., Fasnerová, M., & Petrová, J. (2013). Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr