Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
-
Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Mironova Tabachová Jana, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Logopedie - vymezení oboru, pojem a předmět oboru, orientace v deseti okruzích narušené komunikační schopnosti Organizace logopedické péče Ontogeneze řeči Lateralita Fyziologie respirace, fonace, rezonance Systém českých hlásek Narušený vývoj řeči
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je získání přehledu o aplikaci fonetiky v logopedii a vzájemném vztahu těchto disciplín, systému rozdělení hlásek v češtině, fonetické transkripci, ontogenezi řeči a vývoji fixace jednotlivých hlásek a základních typech narušení komunikační schopnosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Doporučená literatura
|
-
Drnková, Z., Syllabová, R. (1991). Záhady leváctví a praváctví. Praha.
-
Jedlička, I.; Škodová, E. (2007). Klinická logopedie. Praha: Portál.
-
Kerekrétiová, A. (2009). Základy logopédie. Bratislava.
-
Malínský, J., Malínská, J., Michalíková, Z. (2005). Morfologie orofaciálního systému. Olomouc.
-
Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: Špecificky narušený vývin reči. Bratislava.
-
Peutelschmiedová, A.; Vitásková, K. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ŠIŠKA, Z. (2006). Fonetika a fonologie.. Olomouc.
|