Předmět: Základy speciální pedagogiky

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Základy speciální pedagogiky
Kód předmětu USS/KJEZS
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je prohloubení poznatků studentu v oblastech speciální pedagogiky s důrazem na specifika projevů jednotlivých postižení v raném a předškolním věku. Důraz je kladen zejména na vliv postižení či narušení v oblasti vývoje dítěte, jeho osobnosti a schopností potřebných k výchově a ve vzdělávání. Zaměření taktéž na specifika diagnostického procesu, poradenství pro rodinu dítěte s postižením a rehabilitaci v předškolním období a jejich přepojení s výchovou v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubení poznatků studentu v oblastech speciální pedagogiky s důrazem na specifika projevů jednotlivých postižení v raném a předškolním věku. Důraz je kladen zejména na vliv postižení či narušení v oblasti vývoje dítěte, jeho osobnosti a schopností potřebných k výchově a ve vzdělávání. Zaměření taktéž na specifika diagnostického procesu, poradenství pro rodinu dítěte s postižením a rehabilitaci v předškolním období a jejich přepojení s výchovou v MŠ. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • Jeřábková, K. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jesenský, J. (2000). Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové.
  • Ludíková, L. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ludíková, Renotiérová. (2006). Speciální pedagogika. Olomouc UP.
  • Pipeková, a kol. (2006). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  • Regec, V., & Stejskalová, K. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Valenta, M., & Michalík, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr